Thursday, May 10, 2012

Adik Baby 33weeks

Jarang update pasal adik baby dalam blog ni kan. Sekarang adik baby dalam rahim ibu dah 33minggu. Kalau ikut due date, lagi 7minggu je adik baby nak jengah ke dunia. Nervous? Mestilah ada. Bila fikir-fikir macam sekejap ajela adik baby ni nak keluar dah. Ibu pun macam dah tak larat bebenar dah nak bawak ke sana ke sini. Lagi-lagi nak uruskan kakak dia lagi. Heh, Husna masih dengan aku, tak boleh ah nak berpisah dengan dia. Dari bulan ke bulan janji dengan ayah dia nak bagi ayah pulak jaga Husna since ibu dah makin sarat. Takpela, selagi boleh jaga, aku jaga lah, nanti rindu payah pulak. Ayah dia takpe, dah biasa jauh dengan anak bini, almost 3 years dah. Aku pun tak tahu bila akan berakhir zaman PJJ yang macam &*%^*&%*^$.. okay, malas nak cerita....

Last week pegi check up jumpa doktor KK Taman U, alhamdulillah, nampaknya pregnat kali ni aku tak payah nak minum air gula, benda ni paling aku avoid sekali bila time pregnant. Tak mau ah terseksa minum air gula lagi. Berat badan pun just nice, naik 500g je dari 2minggu lepas. Dan berat sekarang adalah 58kg. Bagus, berat baby je yang bertambah. Coz 3minggu lepas aku scan berat baby 1.1kg, masa cek up aritu dah naik 1.6kg. Yahoooo, berjaya jugak diet aku dimasa pregnant ni. Bukan diet ah sebenarnya, cuma aku skang amalkan makan dinner simple-simple je, tapi masa breakfast dan lunch aku tibai abis-abisan. Rasa-rasanya baby ni kuar kecik sikit kot dari kakak dia. Agaknyalah.

Dan dalam sejarah jugak, cek up minggu lepas hubby teman aku pegi KK sama-sama. Tak pernah umur kan. Al kisah, dia hantar aku balik Jb lepas balik dari majlis pertunangan adik aku di Segamat, lepas tu tak larat nak drive balik Klang semula  terus je aku paksa dia amik cuti. Kebetulan hari tu aku ada cek up, paksa lagi dia teman aku. Tertidur-tidur laki aku kat KK sebab kepenatan kot plus lama sangat tunggu sampai 3 jam. HAHA. Standard ah kalau pegi cek up kat KK. Mane boleh kurang dari 2 jam, mesti lebih punya.

 Kepala adik baby @ 32weeks.
Doktor Taman U jugak mengesahkan baby dalam rahim aku ni adalah baby boy. No secret.
Nampak cik bird dia...

Untuk kelahiran kali ni, aku jugak bercadang untuk bersalin dekat Hospital Sungai Buloh lagi. Abes anak-anak sume jadi orang Selangor. Takde N9 n Johor dah. Maknanya aku kena amik cuti awal untuk pastikan aku dah ada kat Klang sebelum bersalin. Cuak jugak sebenarnya ni, aku terlalu renyah pregnant kali ni. Mane tau adik nak keluar awal.. Harap-harap takla, mana aku nak letak Husna in case aku terasa nak beranak, takkan nak drive kereta sendiri pegi hospital dalam keadaan sakit-sakit. Oh, aku tak dapat bayang ah. Cuma dah siap pesan awal-awal dengan pengasuh Husna, in case terjadi apa-apa kat aku, aku hantar Husna pegi rumah pengasuh je. Lepas tu call ambulan angkut aku naik ambulan je. HAHA... exaggerate sangat!

Buku pink yang perlu ditanda pergerakan baby.

Kalau nak tahu, sepanjang-panjang tick-tick tu semua aku reka je. Adeh, bukan niat nak tipu @ mengelat tapi macam tak sempat nak pantau pergerakan baby dalam perut ni. Mane nak kejar itu ini, lagi-lagi kalau cuti, lagila tak sempat nak pantau. Maka, reka ajela time pergerakan tu complete 10 gerakan pukul berapa. Yang penting aku rasa baby akan gerak sepanjang masa. Malam pun aktif sangat. Baby kan tak bagi ibu dia tidur mengiring belah kanan, kalau mengiring ke kiri @ terlentang dia okay. Tak selesa agaknya. Dahla selalu letak kakak Husna sebelah kanan, sian kakak Husna kena membontoti ibu pulak. 

Aku sebenarnya sangat-sangat-sangat nervous nak jadi ibu beranak dua ni. Macamana gaya agkanya eh. Hmmm.... Dan mungkin dalam pantang, aku dijaga kejap oleh adik perempuan aku. Dia pun bz nak sambung master, mujur time aku bersalin, dia still free, but still ada kerja untuk dilangsaikan sebelum jadi student semula. Dan aku agak jugak, pantang aku nanti bakal berpantang secara koboi lah. Mudah-mudahan, kelahiran kali ni dipermudahkan Allah, normal dan tak jahit banyak sangat.

N tahniah jugak buat kawan-kawan blogger yang dah bersalin, Reen, Mas... Me coming soon. Kagum dengan Mas sebab berani buat homebirth, dan Reen, berjaya melahirkan anak secara normal. Alhamdulillah.

 Okay, dah abis membebel.... dada




7 comments:

  1. nnt dah bersalin husna ngn bbyboy till duk ngn akk ker? nnt pangil husna along la...hehe

    ReplyDelete
  2. Tak lama je lg..semoga selamat dan semuanya berjln lancar..dan semoga rezeki adik baby no more pjj..

    ReplyDelete
  3. bkn cik birdla mama..encik..hehe..neway, folo u here :)

    ReplyDelete
  4. bestnya sya dh nk ade 2nd baby....teruja kan...husna lg la suke..Tini dh dpt 2nd baby 7april aritu...baby boy...so dh sepasang la dia...mcm syaa la nnti...sepasang..hihi

    ReplyDelete
  5. moga dipermudahkan segala... yaya pon cuak jugak nak jadi ibu beranak dua. hhuhu. yang keriting sorang ni pon kelam kabut woooh. haha. nnt yaya refer kat korang2 yang dah beranak dua ni eh. hehehe

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ