Thursday, April 26, 2012

Tips: Ajar anak mudah gosok gigi

Eceh, nak bagi tips pulak kali ni. Aku bukan terrer nak bagi tips, tapi semua ni belajar dari pengalaman dengan anak dara sendiri. Pengalaman macamana susahnya nak suruh dia gosok gigi dari senang sangat nak bagi dia gosok gigi. Mesti ada ibu-ibu yang  mengalami pengalaman susah nak gosok gigi anak kan. Sampai berguling-guling dalam bilik air nak suruh gosok gigi anak. (aku lettew) haha.

Pada mulanya payah betul nak gosok gigi Husna, sampai satu tahap aku kepit 2 kaki tangan dia, pegang kepala baringkan dia atas lantai pastu gosok gigi dia. Kadang-kadang baringkan dia atas singki, pegang kepala, then gosok gigi dia. Itu kalau mood aku tak sabar dan tak bagus. Kalau mood aku tengah baik, aku pujukla baik-baik. Kalau jalan Alhamdullillah, kalau tak jalan, mood yang baik tadi dah tukar jadi naga, maka method pertama tadi digunakan. Dan lagi worst, seminggu sekali je aku gosok gigi dia. HAHA, Gitula ceritanya.

Bermula dengan baca blog Asue ibu Aqil lah ni. Dia ajar Aqil gosok gigi dengan tengok video Elmo nyanyi lagu gosok gigi. (Sesame Street: Healthy Teeth, Healthy Me: Brushy Brush PSA)

Aku pun downloadla video ni kasi tengok kat Husna.

 

Sejak dari tengok video ni, addict sampai sekarang. Sikit-sikit nak 'gigi', sikit-sikit nak 'gigi'. Kalau dia sebut 'gigi' tu, maknanya dia nak tengok video nilah. Dia paling suka part last video ni. "let's split" sambil tunduk kepala, lepas tu Elmo gelak, dia pun gelak. Terkejut aku tengok Elmo tetiba ade gigi. HAHA

Sekarang ni nak gosok gigi pun dah mudah, dia sendiri yang request nak gosok gigi dan pandai menggayakan berus gigi kat gigi dia tu. Haaaaaa. lega omak.  Tapi omaknya kena hafallah lagu ni in case kena nyanyi lagu ni sambil dia gosok gigi. Ada ayat yang tak brapa clear Elmo nyanyi, aku blasah je nyanyi guna words sendiri.

Luar bilik air pun nak gosok gigi tak abis-abis.

Rupa berus gigi yang belum berusia sebulan. Haha.

So, emak-emak yang ada masalah nak gosok gigi anak, sila download video ni dan kasi anak tengok ye. Kalau tak berkesan juga, ampun, aku tak jamin keberkesananya, but for my daughter, its work 100%. Selamat mencuba. :)
Dada~

17 comments:

  1. ooo mcm tu ke..akupun nak download ler video ni..kot2 anak aku nak gosok gigi..
    hari2 bersilat dlm bilik air nak gosokkan gigi die jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila-sila, aku dulu pun bersilat jugak,,skrang je dah tak..hihi

      Delete
  2. hhahahah chomel la Fashya.... tapi nasib baek la Faqihah memang rajin gosong gigi sendiri..

    ReplyDelete
  3. Dengan segera kite download! Haha

    Thanks sya! Wah pandai ah anak dara awak gosok gigi! Mesti gigi cantek besar nanti :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome.. sharin is caring gitu. Sekarang gigi dia shinning2, dulu kuning je..hahaha

      Delete
  4. huwaa....thanks fashya..naurah susah gosok gg T_T malangnya utube kena block kt opis neh. balik kampong nnti carik la d/lod =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okay, sila download cepat2 bagi Naurah tengok. mudah2an dia nak gosok gigi nanti

      Delete
  5. wooo harus donlot ni..anak dara ku tu pun payah nk gosok..asik pinpin je bek tgk video gosok gigi....blk nt nk try on video ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo...micha pun payah gosok gigi ye... baru ibu tau..huhu

      Delete
  6. Video tu mmg brkesan..besh kan..ank suka gosok gigi..ibu gembira sbb xyah berlari dlm blik air...ekeke..ank2 mmg cpt bljar apa yg die tgk kan..

    Aqil dh leh polow skit2 lagu tu..teeth teeth..bash bash ur teeth..klako je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks to Asue perkenalkan video ni. Kalau tak sampai sekarangla susah bebenor anak dara tu nak gosok gigi, sekarang pantang nampak berus gigi, asik nak gosok gigi je.... Husna pun sama pandai ikut dan ajuk dalam video tu.. Good! Good!

      Delete
  7. nasib mirza suka gosok gigi..tapi yang tak bestnya dier suka pakai ubat gigi kite takmo pakai ubat gigi dier yang berperisa tue...hah mirza bajet dewasa sangat lah tue.....so mun layankan jelah asalkan dier nak gosok gigi.....asal mandi je mintak..mama nak gigi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok bila dia pandai dan xde masalah nak gosok gigi, kalau tak nak fikir silat keluar bunga apala nak bagi dia gosok gigi. hahaha... tak pedas ke ubat gigi dewasa tu. tahan mirza ye

      Delete
  8. semoga akak ingat nak tgok balik video ni bila adelea dah sampai masa nak gosok gigi....hehe...btw....good sangat2.....

    ReplyDelete
  9. Wahh...sharing yang sangat bagus. Anak saya umur 2 tahun susah sangat nak gosok gigi. Kena paksa pegang kaki tangan semua. Terima kasih sangat2 sharing ni. Amat membantu!

    Jemput terjah blog saya eaa TQ

    http://souqvitamin.blogspot.com/2014/04/tips-dan-pengalaman-mengerjakan-ibadat.html

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ