Friday, April 27, 2012

Tutorial: 3D Framewall

Ececeh, semalam tips, arini tutorial pulak. Pandai beno kau ni Fashya. HAHA. No lah, orang kata sharing is caringla kan. Lagipun dah penat-penat buat, nampak cantik di mata, harusla nak share dengan orang.

Okay, kali ni aku nak ajar. (eceh, nak ajar pulak) cara-cara nak buat 3D framewall. Sebelum aku ajar, aku nak berterima kasih pada Reen yang telah memperkenalkan aku dengan satu web yang ajar aku buat 3D framewall ni. Make it and Love it. Aku kagum ah dengan owner web ni sebab kreatif gila! Dan salah satu tutorial dia yang menarik perhatian aku adalah 3D framewall ni.

Kebetulan pulak, suami aku yang kerja kat kilang perabut tu dapat banyak frame kayu dan kain-kain perca mungkin sampel alas meja ke, sofa ke tak pastilah, buat aku rasa macam boleh guna all this things untuk buat 3D framewall. Kain tu pun sebenarnya dah lama dapat, cuma blur, apa nak buat dengan kain-kain ni. Dasar otak tak kreatif memang camni.

Frame dan kain perca. 
Kalau tak jumpa web tu, alamat sampai ke sudah kain-kain dan frame-frame ni dalam laci umah MIL aku tu.

Setelah diadaptasi dengan kain-kain tersebut. Aku alaskan lapisan bawah dengan span nipis dan salut dengan kain.


Ini permukaan belakang frame tersebut. Ada skru, so senang nak pasang kain tersebut, tak perlu gam. Aku lupa nak amik pic masa pasang kain tu. Tapi tengok kat web yang aku bagi tadila, incase kalau frame yang korang ada takde lapisan bawah tu.

Kain merah dipotong-potong sebegini untuk buat kelopak bunga.

Lepas tu gam kat bahagian bawah tu.

Susun elok-elok kat bahagian tengah frame. Kasi cantik ye. Lepas tu yang tengah-tengah tu aku gulung je kain lebihan dan tepek kat tengah-tengah.

Close up sikit.

2 frame yang dah dibuat. Bawak balik Klang, tak sabar nak gantung kat dinding. yeay!

Tutorial ni ala-ala je aku bagi instruction, kalau tak paham sangat, boleh refer balik kat web aku bagi tadi eh. Okay, selamat mencuba!!

6 comments:

  1. cantiknya frame tueeeeee nak buat jugakkkkkkk

    ReplyDelete
  2. ya Allah..rajinnye fashya..bila la nak ada tangan macam korang2 ni semua

    ReplyDelete
  3. lawa lah.. ade frame lebey2 tak, leh pass kt mak misha ni.. hihi

    ReplyDelete
  4. waahhh lawa.. rumah aku pn ada frame kayu gini
    tp kain takde.. takpe, itu boleh beli

    omputih ni mmg kreatif kan
    macam2 idea derang ni. kagum. pastu rajin pulak share mcm2.
    mmg kasik manfaat sepenuhnya lah

    ReplyDelete
  5. simple tp sangt comel..blh buat ni gantung umah baru

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ