Friday, April 13, 2012

#5-UK; London Tour Part 3

Cerita memang dah basi gila. Aku busy dan tak sempat nak buat entri panjang-panjang dah lately. Takpela, kalau ade orang jelik dengan cerita basi ni, aku tak kisah. Hahaha. Mane la tau, kot-kot orang yang dok mencari panduan nak ke Uk @ London terjumpa blog tak semenggah aku ni, buat cerita tak siap-siap tergantung sampai Part2 je mesti bengang kan. (Perasan, kalau adelah). Macam aku nak pegi Sabah aritu, seronok bila dapat info penuh dari Dayu, Nurul dan Elly pasal Sabah. So, aku pun buat jugakla entri London part 3 yang akan habis sampai di sini saja. Okay.

Hari ke 2 di London, seawal 7 pagi kitorang dah turun breakfast dan bersiap-siap nak mulakan perjalanan. 2 hari sememangnya tak cukup nak jalan-jalan kat London, macam terlalu banyak tempat-tempat nak pegi. Itu pun dapat pergi kat tempat-tempat tarikan yang utama jelah. Taman-taman kat sana pun cantik-cantik dan besar-besar tapi tak dapat nak jejak. Tak cukup masa.

Good morning London @ 6.30am!
Suasana London dari luar bilik hotel.

Lepas breakfast, check out tapi barang-barang tinggal kat hotel, tak larat nak bawak semua, kitorang terus heading ke Buckingham Palace, yang terletak kira-kira 10minit berjalan kaki dari hotel. So, aku cadangkan sesiapa yang nak bermalam di London, Victoria adalah tempat yang strategik untuk senang ke mana-mana sekitar London.  Dekat dengan Buckingham Palace, dan yang paling penting dekat dengan Victoria Station ala-ala KL Sentral gitu.

Bersiap sedia.
Baju semalam dah harini sama je ye. Yang dalam je salin, tak perlu nak bawak baju banyak-banyak, sejuk tak sempat nak berpeluh... Hihi

Pokok bunga cantik, harusla amik gambar. Ni belum spring lagi, kalau spring lagi cantik kot.

Sepanjang perjalanan ke Buckingham Palace, ada banyak kedai-kedai cenderahati kat sana. So, kami pun amik kesempatan singgah dari satu kedai ke satu kedai sambil survey-survey mana kedai yang murah. Recommended jugakla kedai-kedai sepanjang ke istana Buckingham ni untuk beli souvenier. Banyak dan perlu survey nak dapat harga yang paling murah.

Jalan punya jalan cari souvenier, sampaila ke istana Buchkingham.  Pagi lagi masa ni, dalm pukul 9.15 macam tu, orang pun dah kelihatan sana sini. Kebetulan setiap hari ahad pukul 11.30am ada guard changing ceremony. Macam menarik dan tak nak lepaskan peluang tengok upacara ni. So, kami pun melepak-lepakla di depan istana ni sambil tunggu 11.30 pagi.

Di hadapan istana Buckingham, nampak balconi tu? Kat situ la Lady Diana & Prince Charles , Kate Middleton & Prince William melambai-lambai kat rakyat mereka pada wedding dulu.

Dari luar, orang dah semakin ramai untuk menyaksikan Upacara pertukaran pengawal.

Kebetulan pulak kat situ, kami jumpa orang Malaysia. Biasalah, orang Malaysia jumpa orang Malaysia dekat negara orang pastinya excited kan. But kami dah jumpa family ni dari dalam flight lagi, duduk sebelah-sebelah dalam flight dan jadi penyeri tukang bising dalam flight jugaklah kiranya. Tak sangka pulak boleh jumpa kat istana lagi. Kawan-kawan aku cakap, ni makcik-makcik yang dah-siap-pegi-umrah/haji-tapi-duit-banyak- lagi-tak-tau-nak-buat-apa-dengan-duit-maka-pegi-melancong-oversea. Bestnya jadi diorang kan?

Panas tapi sejukkkkkk

Sementara nak tunggu pukul 11.30 kitorang pun jalan-jalanla sekitar istana, depan istana ada dataran, ramai lepak situ. Sebelah istana ada taman. Tapi tak pegi sebab macam luas dan jauh.

Akhirnya, pukul 11.30 pagi, makin ramailah orang nak tengok upacara ni, bagi aku lah kan, tak tengok pun takpe kot. Its a normal parade kot macam kawad-kawad kaki biasa je nak tukar guard ni. Macam menyesal pun ada tunggu lama-lama kat sini, almost 2 hours abiskan masa kat sini, padahal banyak tempat lagi nak pegi. Huh, menyesal sangat pun tak guna. Hahaha. Dapat tengok perarakan lebih kurang, aku terus blah pegi tempat lain. Tak tunggu sampai abis pun. Lainlah kalau dapat menatap muka Kate Middleton ke, Prince William ke, Queen Elizabeth ke, baru aku sanggup tunggu sampai abes.

Next destination ialah Oxford Street, sampai sana dah pukul 1 lebih. Shopping sakan kat sana sampai pukul 3.30 petang. Oxford Street adalah tempat shopping yang agak famouslah kat London ni. Banyak butik-butik berjenama dekat sini, ala-ala Bukit Bintang kot, ntah, aku pun tak penah sampai Bukit Bintang. Kehkehkeh. Aku banyak borong baju-baju Husna dekat Mark n Spencer sebab murah. Murah tu dalam poundlah, jeans blous budak-budak boleh dapat dalam 3-12 pound.

Tengah syok-syok jalan, pastu jumpa pakcik bekas warga Malaysia yang menjual souvenier kat sana. Aku jalan sorang-sorang je, malas nak tunggu member, sorang pakcik chinese tegur aku tiba-tiba. 'Awak, orang Malaysia eh'. Omak! Terkejut aku!! 'Haah, ye'. Kenal je pakcik ni. Hidung pesek mane tak kenal I orang Malaysia. Aku pun singgahla kat kedai dia. Belila 2-3 tshirt, fridge magnet n keychain. Beli banyak sikitlah, sebab dia bagi special harga kat aku sebab orang Malaysia kan. Murah la jugak dia bagi harga kat aku. Banyak kali wooo, dia cakap U untung aaa jumpa uncle kat sini, uncle kasi murah sama U ni tau... Macam seronok pulak jumpa orang yang boleh berbahasa Melayu kat sana.

Lepas upacara borong memborong di Oxford Street. Ni kami on da way ke Trafalgar Square. Jalan kaki dol, jauh yang amat, dalam 20-30 minit ada kot. Kaki dah penat-sakit macam apa dah, dengan bawak barang-barang lagi. Saje jalan kaki nak tgk pemandangan konon, padahal tak jumpa bus station hop on hop off tu. Sampai Trafalqar Square dah lepak macam apa.

Shopping-jalan laju-laju sebab ada banyak lagi tempat belum pegi. Pukul 3.30 ptg dah berkumpul nak pegi Trafalgar Square. Dataran yang ada banyak burung-burung, tempat lepak-lepak dan tempat wajib kot singgah kalau sampai London. Berhadapan dengan National Gallery Museum.  Nak masuk Museum adalah free, tapi kami dah tak larat nak masuk dan jalan-jalan, memang flat gila dah.

Sementara kawan aku cari tempat makan, kami posing kejap sekitar dataran.

Namun masih mampu tersenyum. Kahkahkah. Penat gila kot time ni.
Nasib aku pregnant je, kalau tak dah join orang-orang kat sana panjat lion kat atas nu.

In front of National Museum. Ramai orang amik pic kat sini.

Sebenarnya kat dataran ni banyak sangat burung merpati. Tapi tak tahula, apa masalah, sekarang makin tak nampak burung merpatinya. Seronok jugak bagi burung-burung ni makan.
[Pic cilok Wikipedia.]

Tapi, hanya seekor merpati sahaja yang kami temui di sini.

Ini destinasi terakhir kami di London. Restoran Jom Makan. Bersebelahan National Museum. Excited gila kot jumpa restoran Malaysia kat sini. Lepas gian nak makan makanan Malaysia.

Menu: Ulam-ulaman dan sambal belacan, Kari ayam, TomYam Udang dan Sayur campur goreng. Yang paling excited bila nampak ada Cap Kipas Udang atas meja. Huyeh!! Total harga GBP33. Okay lah tu. Makan sampai kenyang!

Lepas dah bersantap, kami nak balik semula ke Rochester naik train. Tunggu bas hop on hop off macam dah takde, sebab time tu dah pukul 5.00 pm, dah gelap/maghrib. Tunggu punya tunggu tak sampai-sampai, akhirnya kami decide naik teksi je ke Victoria Station. Dari Victoria Station terus ke Rochester. Sebelum tu amik semula barang-barang yang kami simpan di Astors Hotel. Malam dalam pukul 8.00 pm dah sampai hotel. Rehat, penat sangat. Esoknya nak sambung training lagi.

The End.

Tips:
1. Tiket train rasanya tak perlu kot nak booking online sebab aku rasa harga dia sama je kalau beli online dan beli direct terus dari kaunter. Lagipun kalau beli online, kite tak tau pukul brapa kita nak naik train, terpaksa berkejar-kejar masa kalau dah beli tiket siap-siap.

2. Pakaian waktu winter macamni, make sure pakailah 2-3 lapis kat dalam, pakai stokin pun 2 lapis, seluar 2 lapis. Bagi orang yang tak biasa macam kita ni, memang tak tahan sejuk , pakailah berlapis-lapis, nampak gemuk pun takpe. Bagi diorang pakai suar nipis pun dah takde hal, pegi jogging pun selamba seluar pendek dan sweater. Kasut pun make sure selesa. Sport shoe paling selesa nak pakai jalan-jalan.

3. Bab makan, kalau nak travel, makan breakfast heavy-heavy sikit, bawak snack, biskut ke untuk lunch dan terus dinner kalau jumpa restoran halal, sebab waktu lunch tu kadang-kadang kita lupa sebab dah jalan-jalan sakan kan.

4. Bab solat, tak kisah nak solat kat mana pun. Dengan baju yang tebal, kita dah tutup aurat tak perlu telekung bagai. Carila tempat tersembunyi sikit, kang solat tengah-tengah alam kang pelik pulak orang tengok. Macam kat restoran Malaysia tu senang sikit, diorang ada provide surau. Make sure bawak kompas dan tau degree untuk kiblat.

5. Korang nampak aku bawak beg sling dan bag pack kan, dalam beg sling ada wet tissue, purse, handphone, sanitizer, tissue, moisturizer, lotion, lip balm. Dalam back pack, ada botol air (guna untuk basuh shi shi- penting! kat sana toilet takde paip), tuala kecik, makanan untuk kudap-kudap. Pasport dan lebihan duit letak dalam poket baju doraemon. Selalunya orang pakai untuk pegi mekah tukan, yang ada poket kat dada. Bahaya letak dalam sling bag, takut kena ragut, naya je duit hilang kat tempat orang. Dalam purse letak la dalam 100Pound saje.The rest simpan dalam badan. Orang tak tau kan.

Okay, tu jela tips yang boleh aku bagi kot. Semoga berguna disuatu hari. InsyaAllah.

1. seronok walaupun baca entri sajooo hrp dpt jejak UK satu hari nanti. ececehhh

2. sama la nurul..entah bila ada rezeki nak jejak...huhu

3. baca kisah je la fashya..nak pergi mungkin tak kesampaian kot..hehehe

4. bila lah pulak kita nak sampai ke london ni?? takde baca pun dah macam pergi gak kot...hehe

5. Beshnyee...sue nk jejak kaki ke sana entah bila..hihi

6. hello...^_^ Salam tuan rumah,
    memang tengah mencari2 tips di London! InsyAllah bakal ke sana tapi ticket baru confirm so sedang cari2 'tune'!! hehe.. Alhamdulillah terima kasih :))

7. bestnya baca experience u...boleh la sy imbas balik moment time kt sana..

8. best jugak baca cerita awak....thanks share experience tu... berguna nanti kalau saya nak ke sana.