Wednesday, March 2, 2011

Maafkan ibu

Entri ini dicipta bukan untuk mengeluh dengan ketentuan hidup yang telah ditakdirkan, jauh sekali nak menagih simpati sesiapa. Sekadar ingin meluahkan apa yang bersarang dalam hati sekarang. Saya tahu Allah dah tentukan yang terbaik buat saya tapi sebagai manusia yang tak sempurna ciptaannya pasti merasa perasaan sebegini.

Dari semalam lagi saya asik berfikir. Ikutkan memang saya malas sangat nak amik tau. Tapi macam ada benda yang terlalu mendesak untuk saya berfikir.

Sebenarnya hidup PJJ sangat-sangat-sangat perit lebih-lebih lagi bila ada si kecik datang dalam hidup. Saya rasa saya taklah terdesak sangat kalau saya sorang je. Tapi bila fikirkan anak, serius jiwa saya terus kacau bilau.

Boleh tak imagine seorang anak berusia 9bulan yang tak mengerti apa-apa yang inginkan perhatian dari seseorang, terutama ayah atau ibu tapi si ibu tak dapat layan kehendak anak, sebab perlu usaikan sesuatu perkara yang lebih mustahak contohnya solat. Takkan nak tinggal solat sewenang-wenangnya. Selalu jadik waktu maghrib @ subuh. Sanggup ke dengar anak yang meraung-raung mintak didukung, dibelai, ditatang, sementara si ibu solat dalam keadaan yang sangat tertekan. Mana datang khusyuknya. Mungkin ada cara tapi saya tak jumpa jalannya. Sekurang-kurangnya bila ada ayah, boleh jugak ayah take over jaga kan.

Saya tau ramai yang lalui pengalaman macam ni, saya bukan mintak simpati. Cuma macam kesian dekat anak yang baru nak kenal hidup kena marah dengan ibu yang dah tak boleh tahan untuk tinggikan suara. Saya boleh cakap, Husna banyak kali kena marah sebab saya rasa sangat tertekan dengan kehendak dia yang entah hendak apa saya tak tahu. Kadang-kadang bila dah tak makan pujuk, saya letak dia atas tilam, biarkan dia menangis sorang-sorang, saya teruskan buat apa yang saya nak buat. Bila dah terasa macam Ah! Kejamnya aku dengan anak sendiri, barulah saya datang pujuk dan peluk sambil mintak maaf dekat Husna. Ya, saya mintak maaf sebab buat macam tu dekat anak kecil ni. Apalah yang dia tau kan?

Yang paling teruk sekali bila saya tension dengan orang yang ada disekeliling saya, saya lepaskan dekat anak kecil yang tak mengerti apa-apa ni. Kadang-kadang balik kerja tengok rumah, bilik, dapur dalam keadaan yang semak biji mata nak pandang terpaksalah rabunkan kejap sementara nak tgu anak tidur baru boleh settlekan. Kadang-kadang terpaksa bangun 1-2pagi nak siapkan semua sebab dah ikut anak tido sekali, badan letih weh balik keje. Serius, macam bibik pulak rasa. Tolongla faham saya ada anak, apalah salahnya kite bekerjasama. Lain orang lain kepalanya. Ke saya yang terlalu cerewet sangat dlm kebersihan. Entahlah. Tapi sanggup ke duduk dalam sampah? Anak aku kuat mengutip lah!

Masih terngiang-ngiang lagi dalam kepala ni mengingati perihal yang kami suami isteri bincang masa saya mula-mula jaga Husna sorang-sorang dulu. 3bulan usia Husna. Masa tu masih tak dapat terima lagi keadaan ni.

Isteri: B, sya tak bolehla hidup macamni. Jaga anak sorang-sorang. Hidup dengan orang bujang. Macam tak masuk akal.

Suami: Sabarla, boleh tak bagi b 6bulan dari sekarang?

Isteri: 6bulan? Kalau 6bulan masa tu Husna dah 9bulan. Ntah2 dah pandai jalan. (masa tu 6bulan terasa macam laaama sangat- dan sekarang its already 7month!)

Memang masa berlalu sangat pantas, saya sendiri tak percaya saya ada seorang anak perempuan yang comel berusia 10bulan bernama Khalisya Husna dan saya berjaya jaga dia seorang diri! Bagaimana saya ingat saya harungi waktu-waktu sukar dulu. Oh! Memang tak terjangkau dek akal. Kadang-kadang rasa kagum dengan diri sendiri sebab mampu lakukan semua ni walaupun ada masa saya rasa sangat down. Very down macam sekarang. Mungkin ada yang sinis cakap Eleh! Apalah sangat dengan apa yang kau dah lalui fashya, ada orang lagi dashyat dugaannya. Tak kecoh pun. Takpela, sekiranya ada yang berkata sedemikian, mungkin kalau kena kat batang hidung sendiri baru tau kecoh ke tak kecoh kan.

Ye, Allah itu Maha Mengetahui, Dia menguji saya sebegini sebab dia tahu saya mampu buat. Saya sentiasa berharap saya sentiasa dibekalkan dengan kesabaran setinggi Everest, seluas lautan. InsyaAllah. Semoga saya terus dapat bersabar nak menghadap kerenah Husna yang makin lama makin cerdik akalnya. Semoga saya mampu mendidik Husna menjadi anak yang berjaya dunia akhirat. Amin. Di hujung solat ibu panjatkan rasa syukur sebab ada Husna dalam hidup ibu. Semoga ayah dapat jalani hidup dengan kita.

P/s: Entri ni saya buat dari hp sambil Husna atas dada ketiduran lepas disusukan. Huh, bila dah abes mengarang baru terasa aduh! senaknya dada. Erk! Syahdu je tgk muka anak tido.

29 comments:

  1. Sedihnyer. Saya pun jauh ngan baby and hubby. Selalu pk, sampai bila nak hidup berjauhan ni. Menanggung rindu. Tapi insyaallah, baby ngan hubby faham.

    Insyaallah, ur husna faham. Cuma, biasalah baby nakkan perhatian. Jgn marah dia ye. Cuba pk kan yang indah2 kalau rasa tension n nak marah dia tau..:)

    ReplyDelete
  2. salam fasya>>>

    fasya...keadaan kite sama bile hubby jauh..bezanye fasya mungkin weekend akan ade hubby dtg menjenguk.

    dan keadaan sha plak..akan berjauhan 2mggu berterusan atau berlanjutan ke 2 ke 3 bulan sekaligus. dan bila cuti selama smggu atau berlanjutan 3 bulan. dan akhirnye akan berjauhan semula.

    pendapat sha ...maybe fasya boleh cuba duduk rumah berasingan denga budak bujang...

    kekadang keadaan kite dan anak takde la semakkan kepala sgt...tp keadaan sekeliling mcm fasya ckp xde toleransi atau bekerjasama utk memastikan rumah yg d duduk bersama bersih seperti rumah org berkeluarga.

    cuma risikonye...bila duduk bersendirian dgn anak seperti keadaan sha..... sgt sgt memerlukan kekuatan diri utk harungi saat2 getir seperti anak sakit...(kite akan rasa berdebar2 je....takut anak sakit teruk)

    so far sha pilih rumah yang bersebelahan jiran melayu...berhampiran tempat kerja...berhampiran dgn penjaga qaish yang danggap seperti ayagdanmak angkat qaish juga seperti keluarga (boleh menumpang harap dan pertolongan) .... berhampiran hospital.....cume jauh ngan balai polis jer...hihi

    yg lebih baik hubby fsya tahu luahan hati fasya ni...insyaallah de peluang dan rezeki yg akan menyatukan fasya sekeluarga dalam sebuah kehidupan bersama2.

    doa fasya tu sha pun aminkan..semoga mengikut kehendak yang kita inginkan.

    ReplyDelete
  3. Fashya.. seriously.. even Su bukanla pasangan yang PJJ.. tp Su faham pe yg Fashya rasa...
    Sabar ye... ni semua dugaan yang kita xtahu manisnya dikemudian hari... Mesti de sesuatu yang Allah da tetapkan utk Fashya suatu hari nnt...
    Berat mata memandang.. berat lagi bahu memikul....
    ;) Tapi.. Su bangga sebab ada kawan sehebat Fashya.. boleh membesarkan n melayan karenah anak yang sememangnya amat perlukan perhatian pada usianya.. EBF lagi tu...
    Proud of u.. jgn sedih2 k... Fashya kuat.. demi Husna...;D

    ReplyDelete
  4. nak menitik air mata mas...hurm...sedih fashya...smp mas baca pon terasa..tp,berat lg rasa yg fashya rasa...btl,bila ade suami blh bantu mn patut..

    hm..biasanya mas kalau buntu,sesak dada xleh nk buat keputusan,mas wat solat sunat taubat,hajat then baru istikhrah..mintak sungguh2 kat Allah supaya ditunjukkan jalan...

    mas hanya mampu bg support dari cni,doakan fashya kuat...*sedih*

    ReplyDelete
  5. sedeynye ira bace.. sy faham, awak bukan mengeluh dgn ketentuan pun... mmg sgt susah pun nk besarkan budak sorang2, lebih2 lg fasyha xde family kat sini kan..

    ira yg ari tu mase mica baru pas pantang, MIL sakit, 2 miggu kt kg smpi dia pergi.. husband mmg kat hospital je.. dh rase mcm ibu tunggal dh mase tu.. sume wt sendiri... 1st time mandikan, slalu nye mak.. heheh..

    ira kagum ngan awak... dh la xklusive bf.. double thumb up!! :)

    ReplyDelete
  6. to be honest, reen sangat2 berbangga tengok sya berdikari jage anak, bf lagi.. fuhh memang sya seorang yang sangat baik & bijak.. kalau reen, entahlah.. memang suami jadik mangsa walaupon bukan niat.. memang penat ade anak, tapi anak juge adalah satu anugerah.. tahniah buat sya sebab berjaya harungi kehidupan sendirian tanpa suami di sisi.. Bravo sahabat!

    ReplyDelete
  7. huhu.. situasi yg sama.. sometimes presure bile tetibe workload byk pastu anak plak asyik nk perhatian..suruh tido taknak..last2 babaq bontot anak..huu..sat g haku yg sayu n sedih sensorg sbb buat ank mcm tu.. kite sedih sbb dia xphm ape2 lg kan.. :(

    ReplyDelete
  8. sabar fashya..Allah ada ganjaran buatmu di akhirat kelak:-D

    ReplyDelete
  9. bahagian hidup masing2 kan. ada susah senangnya. perasaan tu kdg2 susah nak simpan. apapun moga Allah beri kemudahan..

    ReplyDelete
  10. fashya...sedih mun bc luahan hati fashya nie....mun rasa pendapat salju sha tue ponok jgk..cuba duduk sendiri...duduk dengan orang bujang nie memang payah fasya.sbb diorang tak alami ape yang fasya alami...cuma fashya kene kuatkan semangat bile duduk sendiri tue....

    ReplyDelete
  11. fashya

    sesungguhnya dr dulu kita kagum ngan awak. mengandungkan husna pun sendirian, jaga dia sendiri
    smua ni blum tentu smua orang mampu nak buat

    kamu hebat fahsya

    insya allah.. akan ada peluang untuk hidup bersama nanti
    teruskan berdoa
    insya allah akan dtg jalan penyelesaiannya

    ReplyDelete
  12. salam,

    Memang sedih baca entry nih. Tapi kadang2 kalau tak kesian dgn diri sendiri pon kesian dengan anak kan?

    Dulu duduk PJJ jugak mcm Fasha. Bila dah pregnant 7 bulan, cakap kat husband berenti je lah keje kat Hohor datang KL. Tak keje pon xpe asalkan bahagia.

    Alhamdulillah, sekarang happy walaupon duit takde la sangat tapi cukup untuk kami sekeluarga.

    ReplyDelete
  13. na faham sgt2 fasyha,
    na pun kdang2 cmtu gak,
    xpe kuatkan smangat,
    doa semoga semua dipermudahkan,
    walupun kdang2 menanges xtahan,
    semua tu ade ganjarannye nanti,
    xlame dah nk setahun, hope husna lepas ni boley jd ank yg pndai ebrdikari n tlg ibu,
    psl org umah tu, rase mcm nkg sound jek klu dekat neh. grrrrr

    ReplyDelete
  14. fasya sye kagum dengan awak.
    awak kene kuat eyh.ini dugaan,.

    :D

    ReplyDelete
  15. sedey plak baca luahan fasya,awk seorang ibu yang tabah,insyallah Allah akan permudahkan segala urusan yg awk lakukan...husna msti bangga ngan ibu dia

    ReplyDelete
  16. dari awal2 bace blog fashya mmg dah tabik sgt2 sbb boleh jaga husna sorang2. mmg kagum lah. sbb klu kite blm ttu lagi. sbb Allah maha tahu, dia bg kite habi yg keje 1 opis. senang nk cuti if ade ape2 emergency psl anak sbb Dia tahu kite mmg x bape kuat nk handle sorang2.

    so mcm tu jugak keadaan Fashya. Dia tahu Fahsya mampu. & kita klu dh keadaan memaksa sllunya mmg akn mampu jugak sbnrnya. tp jgn terlalu salahkn diri bab marah2 anak tu sbb kite yg ada suami kt sisi pon sllu jgk kdg2 naik hantu dgn naurah bile dia buat hal. asek berkepit dgn ibu xnk dgn ayah. penat jugak kan mcm tu? lain pulak caranya tp in a same way dgn Fashya. betol x?

    tp kite pon doakan fashya dpt ddk sekali dgn habi soon. bf fashya rasa kehidupan keluarga yg normal. i really want u to have that kind of happiness. insyallah. soon =)

    ReplyDelete
  17. SubhanaAllah, Maha Suci Allah, AllahuaAkhbar.

    Sejak dari malam tadi fashya tulis entri ni, Fashya appreciate sangat dengan korang semua yang sangat concern dengan kehidupan yang saya lalui sekarang. Saya tau, fashya takkan keseorangan dalam dunia blog ni.

    Memang selagi tak diluahkan selagi tu terasa berbuka dalam dada ni. N Now korang semua dah bagi semangat-semangat-semangat untuk saya terus tempuh semua dugaan Allah ni. Terima kasih dengan doa korang semua. Amin Ya Rabbal alamin.

    Seriusly, sekarang ada rasa lega. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  18. Seorang ibu sangat hebat, sanggup melakukan ape sahaja demi anak, even kerja lelaki pun kite bole buat....
    Tapi seorang lelaki agak jarang yg sanggup melakukan semua ini...sbb itu SYURGA itu di bawah telapak kaki seorang IBU.....(cekal sungguh hati seorang ibu ni kan)

    nota kaki: tapi bab BF mmg terang2 laseorang bapa xleh beri la kan...hehe..

    ape pun fashya...moga Allah sentiasa melindungi kamu dari segala musibah...aminnnn

    ReplyDelete
  19. Terima kasih Myrule.
    TERIMA KASIH MIERA
    Terima Kasih Sha.
    TERIMA KASIH SUE
    Terima Kasih Mas.
    Terima Kasih Cira
    Terima Kasih REEN
    Terima Kasih She
    Terima Kasih Aida
    Terima Kasih Easy
    Terima Kasih Mun
    Terima Kasih Dayu
    Terima Kasih monstorious wife
    Terima Kasih Na
    Terima Kasih Chik Star
    Terima Kasih ct hajar
    Terima Kasih Sharena
    Terima Kasih Jaja

    YA Allah, Terima kasih....kerana bagi saya sahabat-sahabat seperti mereka. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  20. nak nangislah baca entri ni. fashya memang kuat. jgn kan u sorg jg anak marah marah husna. kita yg husband tak kerja jauh and duduk dengan parents pun still stress smpi marah anak yg xpaham pape. tapi itu dululah, sekarang dah occay. ehehee.

    kuatkan semangat. tuhan tak uji kita dengan dugaan yg kita tak boleh tempuh. insyaAllah.

    ReplyDelete
  21. fasya..

    t'haru baca luahan fasya.b'genang air mata..kte tak ade blog & kte x kenal pun fasya scara rasmi..senang kata,kte ni cuma pengikut setia blog fasya.tapi kte nak juga bagi fasya kata2 semangat supaya fasya terus kuat untuk mendidik & membesarkn husna wpn seorang diri.kte pun ade anak kecil & kte tau mcm mana rasanya bila keadaan diri sndiri terlalu penat & dlm masa yg sama dengar anak meraung2 minta di beri perhatian.rasa geram,tnsion..rasa nk marah.bila sedar semula,sebenarnya si kecil tu tak tau apa2..dan masa tu pasti kte sedar & hati rasa sayu sebab marahkan anak.kuatkan semangat,ketika rasa putus asa..rasa tak b'daya,ingatlah Allah ada b'sama2 fasya wpn suami fasya jauh dari sisi.fasya dah buat yg t'baik utk husna..semoga bila husna besar nanti,dia akan ingat semua pengorbanan fasya selama ni.pengorbanan seorang ibu tu sangat tak ternilai harganya & hanya Allah yg akan dapat memberi ganjaran utk semua itu..Amin

    ReplyDelete
  22. fashya..nad selalu bace blog fashya as a prep untuk jaga baby sorang2 nanti. since pregnant pun sorang2..nad rase lebih selesa mcmni. biarla sometimes risau, takut dengan macam2 mende, tapi hati still kuat lagi mengatakan yang i can do all of these alone.people start saying, carilah teman bile dah ada baby nanti MESTI ada org lain. nad cuma senyum dan tanye balik: SIAPA? bukan senang nak cari teman. adik beradik pun belum tentu boleh bertahan hidup dengan kite. mungkin nilah aturan hidup yang allah dah beri pada kite. kalau nak mengadu pada suami pun, nanti die pening kepala. dah jadi tak best pulak kan. so bertahanlah k. cume, start cari rumah sorang..i think it's better for u and husna. sememang nye cost pun kire salah satu bende penting yg perlu dipertimbangkan, tapi lagi elok sebab takperlu nak pendam rase or sakit hati dengan sesiapa.

    ReplyDelete
  23. sian kat fashya...semoga terus tabah..insya-allah ada hikmat disebalik apa yang terjadi nie..

    ReplyDelete
  24. Rasanya dah semimggu tak jenguk FB dan blog. Harini waktu rehat panjang ingat nak jalan2 blog tanpa tinggalkan jejak. Saje nak baca nak catch up cerita kawan-kawan. Tapi untuk ini, Aishah memang nak tinggalkan 'sesuatu'.

    Fashya, kita SANGAT KAGUM dengan awak sebab awak mampu jaga Husna dengan SANGAT BAIK. Drive berdua dengan anak, BF anak, jadi teman rapat anak, semuanyalah!

    Saya cakap dengan awak satu benda.

    Saya rasa diri saya langsung tak independent bila Nashriq menangis saya tak tahan dan saya akan serah Nashriq pada Wahid atau Nenek dia. Serius saya memang tak independent. Sebab tu bila tengok awak mampu besarkan Husna dengan baik dan hanya berdua, saya tabik spring!

    Siapa pon yang berada dalam tempat awak mesti stress dan tension. Kalau saya, dah separuh gila agaknya. Tapi Allah kurniakan awak jiwa yang kuat, hati yang tabah.

    Saya rasa, suami awak pon bangga ada isteri macam awak. :)

    Saya tak mampu tolong apa. Insya-Allah, saya titipkan doa agar awak bertiga, suami-isteri-anak akan hidup bersama dan harungi suka duka bersama-sama. Amin. :)

    ReplyDelete
  25. salam fashya..
    baru smpat baca entri fashya arini,smlm tak masuk opis.selama ni baca je, tp jrg tinggal komen, tp kali ni entri lain mcm sikit..special..

    sblm2 ni, iza mmg dah kagum ngan fashya. tak ramai yang boleh buat apa yg fashya dah buat skrg. since iza pregnant, selalu duk fikir,camne ek fashya PJJ?klu lenguh2 bdn, kaki kejang ke, sakit pinggang ke, sape yg urut? klu tak larat nak masak @ beli mkn, sape yg layan? then masa bersalin, takleh imagine if iza sorg2 duk tanggung sakit..suami jauh..

    skrg dah ada anak, laaagi kelam kabut dibuatnya..mcm fashya kata la, nak solat pun kdg2 dia buat perangai. mana nak masak, mana nak mengemas, mana nak membasuh..klu husband iza takde, taktau la camne jadinya..

    seius, u're very strong lady..klu sblm ni fashya mampu nak bertahan, insyaAllah, soon pun fashya akan mampu bertahan..terutama bila husna dah besar, harap2 keadaan akan jadi lebih baik dr skrg.. :)

    ReplyDelete
  26. Tiada kata-kata yang mampu saya ucapkan pada kawan-kawan semua. Ucapan terima kasih yang tak berbelah bagi dari saya diatas doa, pandangan dan kata-kata semangat. Semoga anda semua terus dan terus bahagia di sisi family.

    TERIMA KASIH SEMUA. HANYA ALLAH YANG MAMPU MEMBALASNYA. Amin....

    ReplyDelete
  27. huhu...sangat terharu baca entry fashya nih and komen2 yang diberi..sebak seyh..lagila bila dah tengok depan mata sendiri..ashya sejak dr zaman belaja kat UPM lg mmg seorang yang sangat INDEPENDENT dan kuat semangat..sume buat sendiri...huhu...semoga dipermudahkan semuanya dan semoga en suami akan dapat bersama ASAP....luv u and husna..muaaahhhhhhh

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ