Tuesday, October 12, 2010

Sudah tibakah masanya....

...untuk bagi Husna solid food?

Si kecik saya dah berusia 5bulan 8hari. Masih lagi berfikir-fikir dan berkira-kira, dah bersedia ke perut dia terima solid food? Kalau dari pemerhatian saya, dia memang suka sangat kalau bagi nyonyot kurma. Kalau menyusu pun macam tak puas, semalam saya bercuti, sehari suntuk dengan dia. Breast macam tak sempat nak penuh dia dah mintak lagi, dia asik nangis-nangis je, saya bancuh Cerelex beras cair-cair untuk dia. Lepas dapat terus senyap n ZZZZZzzz.....

hmmm..kalau macam tu dia dah nak makan eh??

Minggu lepas, saya beli buku Wardina; Mama, Saya lapar....


Saya dah review buku ni, best isi kandungan buku ni, ade tips, persembahan yang menarik, banyak gambar. The best part yang menarik perhatian saya ialah this topic:


and this...


Khasiat susu ibu dan resipi makanan mengikut peringkat usia.

Wardina kata, dia dah start bagi anak dia makan since 5 bulan, pada peringkat ni, dia cume bagi
'rasa' makanan pada anak-anak dia. Dalam kuantiti yang sedikit sekali dalam sehari. Semalam saya bagi Husna makan pisang lenyek, dia macam tak suka, sikit aje masuk dalam mulut dia, pastu terus die reject, maybe ade rase kelat pisang yang dia tak suka. Tapi kalau suakan kurma, bersungguh-sungguh dia hisap.

Wardina kata lagi, jangan terlalu awal atau terlalu lewat bagi baby makan, kalau terlalu lewat akan timbul masalah lain contoh baby malas mengunyah dan membuka mulut.

Antara tanda baby boleh diberi solid food ialah bila dia still lapar walaupun dah minum dalam kuantiti yg banyak, merengek dan tidur malam terganggu. Erm..Husna, macam semalam, dah bagi susu sekerap yang boleh, dia still merengek, nak tidur pun merengek jugak. Tidur malam, okay tak terjaga cume dia asik resah je, maybe sebab panas. Tapi tak taula kalau dia lapar.

Wardina kata lagi, selain tu... baby akan memerhatikan makanan yang masuk dalam mulut kita dan berminat dengan apa yang dimasukkan dalam mulut. Yang ni memang selalu lah sangat, berminat sangat tengok makanan yang masuk dalam mulut ni....

Tadi kat umah BS pun saya dah bekalkan pisang dan Cerelex beras tuh, esok saya nak cube buat puree pulak, dah google resipi puri n saya jumpe website ni, menarik... Boleh try resipi-resipi yang ade kat sini k....

Selamat bereksperimentasi dengan anak-anak.... :)


6 comments:

  1. dah boleh dah tu fashya
    refer entry zuris : http://mydarleeluv4eva.blogspot.com/2010/09/tips-permakanan.html

    :)

    ReplyDelete
  2. permulaan ni fashya kasi bubur kosong + susu je.wat cair2.blend & tapis bubur tu br kasi kt baby ye.gud luck

    ReplyDelete
  3. dah boleh bg da fashya...naurah pon start solid mase 5 months+ lah. klu dr tanda2 yg dicerita, mmg husna dh nk try solid tuh. seronok sgt suap anak makan =D

    ReplyDelete
  4. merata2 buat entry psl solid food ank.
    hehhe na pun bru nk merajinkan diri pg2 msk bubur..
    same2 la kite..huhu

    ReplyDelete
  5. salam...

    fasya...sori sha lom dpt balas tag yg fasha bg tu.
    huhuuuuu...salu ngan qaish haiqal ajer...
    skg papa qaish sedag bercuti dh hampir sebulan...so sha jd wifey semenuh masa kembali...eheheh
    seronok....

    tgk la blog sha pun dah xbyk entry2 baru...byk benda nak tulis tp masa takde.

    fasha ...best la buku ni tgk cover jer dh seronok colourfull....nak carik la.

    sha pun bz ngan solid food qaish. qaish mmg xleh makan cerelac sgt..sembelit.

    so hari2 buat bubur..mcm2 jenis tukar setiap hari.

    penat nk pk menu ape hari2...so kene kumpel resepi utk qaish skh.

    ReplyDelete
  6. dh bole kot kn.
    sian bby lapo,
    tpi kite yg pertama kli ade bby ni, rase tkot2 nk bg.
    hihi.

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ