Monday, March 19, 2012

Labah-labah panjat perigi

Hujung minggu adalah masa berjoli sakan dengan anak kan. Hujung minggu jugakla time kita nak masak-masak untuk anak. Sejak disahkan mengandung, aku memang jarang sangat atau tak pernah sekali kot sediakan lunch dia. Daripada alasan mabuk, sampai dah tak mabuk ni pun dah jadi lemak taknak sediakan lunch untuk anak. Apa yang pengasuh dia sediakan untuk makan, aku pun tak tahu sangat. Kadang-kadang nak sedapkan hati, aku belila bahan mentah untuk pengasuh Husna masak nanti. So, at least apa yang aku beli tu, aku taula anak aku makan apa harini. Untuk sarapan je kadang-kadang aku buatkan roti telur ke, jemput pisang ke, apa-apa jela yang senang dan mudah disediakan. Tapi selalu beli je kuih-muih yang banyak jual kat tepi-tepi jalan  tu. Husna paling suka apam mekar kembang setaman. Asal beli je, mesti nak kuih tu ataupun kuih apam.

Selalunya bab penyediaan makan anak ni, part paling aku buntu sekali nak sediakan apa untuk dia makan. Husna susah betul nak makan, kalau makan pun sikit je. Paling senang, suka dan banyak dia makan kalau ada kentang dalam meal dia. Kentang rebus pun ok. Laju je dia menyuap dalam mulut. Macam anak orang putih pulak anak aku ni. Kalau makan nasi, dia lagi sanggup makan nasi kosong dari ada lauk. Lagi satu, dia suka sangat makan barli. Kalau aku order air barli kat kedai, barli tu dia sorang je bedal. Takde can la ibu dia nak makan.

Wiken aritu aku dapat idea nak sediakan breakfast Husna ala-ala Bento. Simple je, tak payah nak imagine bento hebak-hebak ye, dapat ilham pun dari Majalah Pa&Ma.

Labah-labah comot panjat perigi.
Bahan-bahan: Roti putih, peanut spread, kentang goreng dan telur puyuh.

Dalam majalah Pa&Ma kentang tu sebenarnya sosej, tapi dalam peti sejuk takde sosej, aku ganti dengan kentang goreng. Kentang goreng buatan sendiri. Nampak huduhla kan potong tak ikut SOP. Huhu.

Yang abes of course kentang, dengan telur puyuh. Roti boo layan. Mungkin peanut spread tu dah lama. Rasa dia tak sedap. Nanti kalau buat lagi spread dengan madu pulak ye Husna.

TATA~ 
Mak kau buat entri simple-simple je lately. Malas kedaung!

3 comments:

  1. wah2! good idea la ibu ni. nk attract Husna makan. kalo Aisy sket2 nk nasi. tapi byk main dri mkn. kena paksa Mommy yg suap baru makan. kalo x die yg sibuk nk suapkan Mommy mkn. pasni Fana pun kena rajin berimaginasi mcm Ibu Husna ni la.

    ReplyDelete
  2. idea yang hebat..macam nie kalau anak tak nak makan, kompem mamanya yang abiskan nie

    ReplyDelete
  3. Pandaila ko reka2 shya..aku ni x kreatif lgsng!

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ