Wednesday, November 10, 2010

Jom Selongkar

apsalla jadik gini tulisannya, ni sebab tulis dalam word pastu copy paste dalam blog..HUDUH betul!!




This picture was taken last Wednesday. Baru balik dari 3rd jab Polio Husna. Saje gegatal nak tunjuk kat orang ape ade dalam beg buruk seorang ibu. Jomla geledah. Tak mau bace takpe, I tak pakse. Beg Ralph, pemberian makcik yang keroje kat Singapore, skang no more handbag kekecik n cecomel, sume nak yang gedabak-gedabak je. Senang nak sumbat segala mak nenek. Ni beg Doraemon tau.

1. Purse wajibla kan, dah lama guna purse tu, almost 4tahun kot, tahan lama, so tak payah nak gegatal nak tukar lain. Priority skang sume untuk anak. Takpe, anak baru nak hidup, maknya dah 26 tahun hidup.

2. Kalo keluar jenjalan, kebanyakan barang dalam beg anak punya. Wet tissue, diapers, tuala kecik, sepit kuku dgn sudu pun ade! Apsal ade sudu pulak dalam beg..HAHA, beli bfast pepagi, nak makan susah sangat takde sudu, so, bawak aje 1 sudu spare dalam bag. Bila nak makan, senang takyah mencicau carik sudu. Diapers Husna guna Hey Baby je, sebab murah, dia pun takde masalah tembus @ kulit ruam ke apa, so far okay je. Penah try Drypers, time tido mengiring dalam buai abis tembus basah baju. Trus tukar balik Hey Baby. Mami Poko ke, Huggies, PetPet tu tak penah try, yang ni ok, so tak yah nak tukar-tukar . Cloth Diapers yang dia ade 4keping tu tak penah guna lagi. Bila ntah nak pakai, hubby dok tanya je bila nak pakai. Hihi..Bile eh? Maknya malas nak membasuh..Thihhihi

3. Kad kesihatan Husna macamni, saya tak pasti, ade baby punya kad kesihatan macam buku tebal warna biru tu. Kenapa lain eh? Tapi takpela, tak kisah pun. Saya g check up Husna kat Pusat Kesihatan UTM, kena bayar setiap kali jab sebab saya staf kontrak, tapi boleh claim semula. Malas nak pegi tempat lain sebab ramai sangat orang. Walaupun kene bayar, takpelah, tak ramai senang sikit, takdela nak tunggu lama-lama. Kalau si kecik naik angin cemana nak buat. Kat sini check up pun cam memain je, tension haku kalo g, timbang anak, pastu tanya lebih kurang then jab. Takdenya nak ukur tinggi anak ke, belek-belek anak ke. Since lahir, saya tak penah tau tinggi Husna dah berapa. Kadang-kadang amik tali tape, ukur sendiri.

4. Ubat panadol dalam botol tu pun saya tak mau sebenarnya. Saya dah cakap dengan nurse, saya tak nak ubat.

“ Nurse, saya tak mau ubatla”

“Eh, knape tak nak pulak, nanti anak awak mesti demam lepas inject ni”

“ Ermm…sebelum ni dia tak penah demam lepas kene inject, ubat yang lepas pun ada lagi.”

“Syukur Alhamdulillah, bagusla..”

Lepas tu dia tak cakap apa-apa, dia catat rekod ape ntah kat pc die tu, saya tengok die tengah listkan ubat. Hish nurse ni tak paham bahasa aku gaknya aku tak mau ubat. Cakap dalam hati jela. Saya tak mau ubat sebab kene bayar der.. lagipun tak kuasa aku nak bagi ubat yang ada paracetamol tu kat baby. So far Alhamdulillah, lepas jab Husna tak penah demam.

Currently, berat Husna 6.8kg. Naik 800g dari yang lepas. Haiyoh, anak ibu dah start makan pun tak banyak jugak naik, tapi takpelah, asal dia sihat. Semangat pun semangat jugak.

5. Bekas putih tu saya letak supplement yang saya amik dari Shaklee. Set B, set breastfeeding dari Shaklee. Ade 4 vitamin yang saya makan tetiap hari. Vitamin B complex, Vitamin C, alfalfa dengan Shaklee Vitalea. Besar-besar pil-pil dia, nasib baik saya ni tak kisah makan ubat. Sekali ngap je. Kak cery, boleh ke skali ngap je makan pil tu? ke kena makan 1-1? Hihi..

Dulu saya tak penah pun amik supplement untuk breastfeeding. Tapi sejak sebulan yang lepas saya outstation ke KL , production 3hari berturut-turut sangat-sangat merundum. Ngeri tengok stok makin menyusut. Sekali perah boleh dapat 2oz je…Uh, ngerinya rasa. Risau tak abes-abes. Asik la terfikir, kalau tak cukup susu ni, aku macam tak sanggup je bagi anak minum susu tepung. Ahhh, terus nekad nak try makan Set B dari shaklee ni, saya contact Kak Cery, terus order trial pack dari beliau. Sebab saya baca banyak testimoni dalam blog beliau, dapat tambah production lepas makan suplement ni dengan izin Allah. Dah dapat the next day, saya terus consume. Alhamdulillah, lepas tu production makin meningkat. Dan saya tambah satu kali waktu mengepam dalam masa 8jam. Dulu 2kali je, itupun tak disiplin sangat, ikut suka hati je agak-agak breast dah kembang sikit baru g mengepam. Skang tak kisahla, pukul 9.30am, 12.00pm,dengan 3.30pm saya MESTI pegi pump, walau apepun. Saya tetapkan masa-masa tu waktu orang tak bz keluar masuk surau. Segan gak nak mengepam time orang ramai-ramai. Tak kosentrait. Lagi-lagi surau perempuan sebelah dengan surau lelaki, Spectra3 tu kuat jugak bunyi pump dia. Sogan lah! 3kali pump saya dapat 12oz. Tak meriah mana, tapi Alhamdulillah, meningkat production dari dulu, stock pun dapat tambah sikit. Perbezaan warna susu lepas makan suplement ni, susu nampak kuning-kuning sikit (tak sempat nak snap pic). Tapi mmg kuning n pekat susu.

6. Duit yang sepah-sepah tu sebab masa membayar sambil dukung Husna, dapat duit balance campak je dalam bag. Senangkan?? HAHA, camtulah selalu. Kalau tak, dengan terkedek-kedek nak bukak purse, kalau Husna dapat capai duit dalam tu terus masuk mulut, bila amik duit dari tangan dia, menangis. So, campak je dalam bag. Mudah.com.



okay, siap satu entri berdasarkan satu pic beg seorang ibu.





6 comments:

  1. oowhh nk tary hey baby plak ar pasni, hehe *pentiru betul*
    fasya, na punye buku tebal, kulit plastik, hehe tp bagus lmbat rosak.

    ReplyDelete
  2. mmg dha masuk 6 bulan ni derang tak bertambah berat badan sgt kot
    ramai yg naik skit je
    eisya naik 200gm je
    lagi haru, makan byk dah
    mak kita kata budak tgh lasak, ringankan badan nak merangkak smua

    caya je lah

    kad JB mmg pakai kad gitu lagi. kl ngan selangor je yg dh start guna buku kot

    ReplyDelete
  3. handbeg ibu2 kena besar.2in1.barang2 sdri ngan barang2 anak bagi yg malas bawak beg diapers cam zuris.hehee..
    dalam beg zuris pun ada sudu mkn kysha.memang kena bawa.senang nak suap mkn kat mana2 kan?

    ReplyDelete
  4. mya nye kad kesihatan pon sama mcm husna.beranak kt spital sg.buloh dorang bg kad gitu je.jaman dolu2 punya tu kan.tgk gambo bb kt dpn tu pon dh tau.ala2 80an

    ReplyDelete
  5. fashya pun amik shaklee ek?hehe, ni yg rasa makin bersemangat gak nak guna shaklee ni.. :)

    ReplyDelete
  6. rasenye mmg bdk2 ni nek sket je kot ms 6 bln ni..si rijal pon 200g je naik?padahal mlm2 dia bgn sejam 1x...

    ubat shaklee ye...best2.... ;)

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ