Tuesday, August 17, 2010

#2 breastfeed

Jarangkan....jarangkan fashya cerita pasal EBM dia, walaupun orang dok cerita pasal risau susu takde mase bulan puasa, pasal stok , pasal ape-ape aje tentang breastfeed, saya rilex je bace.. :)

Actually, saya pun ade gak mengalami masalah pasal breastfeed ni. Mane boleh takde cabaran nak merealisasikan impian yang satu dan murni ni.

Ni ha stok EBM saya yang tak seberapa ni

tara
...
.

ntah brape Oz, tak tau...sikit je..pastu bersepah-sepah.


Yang ni kawan baik sejak sebulan yang lalu...Spectra3



Yang ni susu-susu untuk Husna dari 8am-5pm (2.5oz x 6@5botol)



Yang ni ibu poyo bergambo dgn hasil tenusu dia. Pic sebelum puasa ni, dapat 7 oz.


ok, jom kite cerita pulak, Alhamdulillah, bulan puasa yang mulia ni, hasil tenusu masih seperti biasa. Kat opis ikut mood nak pump, tapi selalu pump 2kali pukul 11am dengan 4pm. Hasil 10 oz, kadang-kadang lebih, lebih pun 1-2 oz je. Pagi before g keje pump dapatla 3 oz...lepas tu takde dah...so hasil sehari dalam 13-15 oz jelah.. Sikit jekan. Erm, cara saya buat stock, 5oz dari hasil perahan harini saya simpan jadik beku, the rest guna untuk hari esoknya. Yang lagi 5 oz untuk topup kegunaan hari esok, saya amik dari stock beku. Setiap stock beku tu saya simpan 5 oz setiap plastik. Senang nak divide dua.

Saya pun tak pasti cukup ke 2.5 oz setiap botol yang saya bekalkan untuk Husna setiap kali dia menyusu. BS tak komplen ape-ape, saya anggap cukup ajelah. Saya penah tanya, dia kate ok. Alhamdulillah.

Bak kata dayu, tak kisahla hasil perahan tak melimpah ruah, mungkin ade hikmah kenapa hasil kita tak sama dengan orang lain. Allah itu Maha Adil, Maha Penyayang. Mungkin dengan ape yang kita dapat tu cukup untuk kegunaan anak kita, dan bagi saya, kalau hasil saya melimpah ruah pun, masalah nak simpan stok tu pasti akan timbul, daripada rosak baik takde pun takpe, asalkan cukup untuk anak dan dapat teruskan niat suci kita nak breastfeed baby selagi yang mampu. Amin...

So, ibu-ibu yang mengalami masalah-masalah dalam perjalanan breastfeed ni harap tabah okay. Walaupun kadang-kadang rase dah down gila. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah, tak perlu nak keluh kesah....Yang sentiasa UDT = Usaha, Doa dan Tawakal. Semoga segala urusan kita sentiasa dipermudahkan olehNya. Amin...





11 comments:

  1. ok,im out of sebis..tgk susu pon out...dangggg

    ReplyDelete
  2. elly pun sama fasya...sehari pum 3 kali juz dapat 10-12oz je.pum arini pakai esok...tapi babysitter tak komen ape2..cukup kot...

    ReplyDelete
  3. dapat gak fashya buat stok frozen
    kita ni mmg takde lgsg
    kalau kena outstn
    mmg minum susu tepung la eisya
    tak boleh nak reserve
    cukup2 je untuk kegunaan seharian

    betul lah fashya
    there must be a reason nape susu kita tak semeriah org lain kan..
    yang penting niat kita

    ReplyDelete
  4. seronoknye kalo dikurniakn susu byk gitu.. emm tahniah fasya semoga susu makin byk insyaallah:)

    ReplyDelete
  5. sama2 kita teruskan usaha murni kita ni ya...cayok2

    ReplyDelete
  6. fashya! kira byk la stok tu. husna dpt exclusive bf. aisy x pun. skrg kat umah pengasuh bergantung pada susu Dumex.

    mlm hari pas fana balik keje baru Aisy dpt menikmati susu Mommy die. jeles ngan korang yg fully bf ni.

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah, tapi still ade masalah bab penyimpanan..hmm...fana, xpelah, asalkan aisy still dapat menikmati susu ibu cukup...tgk badan pun bambam....geram je tgk dia

    ReplyDelete
  8. salam kenal fashya,

    sikit ke byk kita wajib bersyukur kan? sekurang2nya ada, cuma kita ni je kena usaha lebih kalau nak byk. jgn give up. tu yg penting.

    kalau boleh, sessi pam kat ofis jgn kurg 3 kali, dan min total session sehari 6 kali. less than that - bahaya gak (^_^)

    ReplyDelete
  9. fasha..beli katne pam tu?..memule fit mmg nak fully breastfeed tp last2 terpaksa campur..sebab skali pam dapat 2, 3 oz jek..tu pon pakai pam manual+tangan n setelah sejam berhempas pulas..huhu..tatau la pakai elektrik lg ok ke camne..

    ReplyDelete
  10. seronoknya kamu dpt bf anak kamu. saya bf anak masa dlm pantang je susu dah kering sendiri. terkilan sungguh. salam kenal :)

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ