Wednesday, October 14, 2009

keliru....

semalam sudah mendaftar untuk pregnancy check up...terasa excited nak g check up untuk pertama kali...seawal pagi pukul 8 sudah menghalakan perjalanan ke klinik desa skudai...ingatkan saya yang paling awal sampai, tp sangkaan mmg betul2 meleset bila sampai aje, parking kereta dah penuh!!..ibu2 mengandung sume dah duduk menunggu giliran....dan giliran saya adalah yang ke28...rupe2nya klinik tu dah bukak seawal 7.30 pagi...erm..patutla tgk dah ramai menunggu....

mule2 pegi mendaftar ke kaunter pendaftaran....bukak buku pink....kene sertakan sekali sijil nikah, kad pengenalan suami dan kad pengenalan isteri.....sebenarnya, saya dah pegi klinik ni untuk pendaftaran minggu lepas, tp disebabkan xbawak sijil nikah, so, saya postpone check up pada minggu ini....tgu punya tgu...pukul 9 baru nama dipanggil untuk pendaftaran.....n saya berada disana selama 3JAM sampai selesai semua urusan!!!


ish...malu jugak mase mule2 nak daftar tu...almaklumla muka comel macam budak skolah ni pegi daftar nak cek mengandung...HAHA..maunye org keliling xpandang2, sambil usha2 perut saya....sambil2 tu agaknye usha jari2 saya yang masih lagi bersakibaki inai yang masih tercalit di kuku tangan dan kaki serta cincin yang tersarung di jari manis.....saya perasan.....pegi sorang2 pulak tu....erm...mmg org pandang2.....saya buat muke stone aje...

masuk bilik 3, darah saya diambil sebanyak 10ml.....cuak jugak tgk jarum dan mencucuk urat ni...xpenah rasenye darah diambil macam ni..kire ni pengalaman pertama....pedih jugak mase jarum tu masuk dalam kulit ni.....kaki mengigil xtentu pasal...mula2 darah xnak keluar n urat main lari2 anak pulak...nurse tu pesan, awak jangan takut, nti darah xkuar...ok...ok..back to normal.....alhamdulillah..darah keluar...lega!!!

then , tgu pulak nak cek untuk amik darah untuk cek hemoglobin, hiv n tekanan darah...alhamdulillah semua ok....last skali masuk bilik 1 untuk khidmat nasihat.....nurse nasihatkan macam2....saya dengar dan angguk...nurse 2 ckp usia kandungan dah 12minggu bermula dari start last period....saya komfius, trus ty nurse tu...

"nurse, saya period mase tu saya blum kawen lagi...2 minggu lepas tu baru saya kawen..kire jugak ke 3 minggu yang saya xkawen tu"

"aah, selalunye mmg kite kira macam tu...xpe.."

dalam hati...patutla kadang2 org boleh terover due....rupenye2 kire macam tu.....

saya mmg betul komfius dgn usia kandungan ni....mase check dekat pusat kesihatan UTM dulu, die start kira dari hari last saya period...very kompius lor....
erm.xpela sayang, xkisahla brape usia sayang dalam perut ibu ni..yang penting sayang sihat ye....membesar dgn baik....

kalo dilihat dari sumber www.pregnology.com ni, ovulation saya mmg sehari selepas kawen..n implantation date pada 19 ogos....logik jugak kiraan ni...so...saya follow yang ini saja... :)

Your due date: Tue, May 4th ,2010

Ovulation date: Mon, August 10th ,2009 Conception date: Tue, August 11th ,2009 Implantation date: Wed, August 19th ,2009 Due date: Tue, May 4th ,2010 Still to go:

202 days to go

Your pregnancy begins at conception. (Tue, August 11th ,2009) Your due date is 266 days (38 weeks) later. (Tue, May 4th ,2010) We will use the more popular numbering, starting 14 days before your conception. According to this, you are already 2 weeks pregnant at the time of conception, making your total pregnancy last 40 weeks, or 280 days.

so maknenya skang, usia kandungan saya sudah 11 minggu..... :)


masih kecik perut ni....nak masuk 2nd trimester dah xlame lagi...muke time pregnant mmg xsiap...nak melawa jauh skali...tgkla tudung n baju...tidak matching same skali..hahaha...
muntah n loya masih ade lagi...slalunye pagi2la saya akan muntah...
makan makin kuat...cepat aje laparnya...breakfast mesti berat2...lunch wajib..kalo x pedihla perut...dinner pon sama..nak yang berat2 jugak....kalo x beranginla perut 1 malam...
Anak ibu kuat makan..HEHE....
tidur malam mmg xnyenyak sebab asik nak ke bilik kecik n sakit2 badan..pusing kiri salah, pusing kanan pon salah....terlentang salah, menyarap lagila salah....huuu....
besar pengorbanan ibu ni

~~~I LOVE U IBU~~~
.maafkan anakmu ini.

7 comments:

  1. ooo baru pegi 1st checkup ek? dala awk, jgn confuse jgn keliru pasal usia kandungan tu. sy pun sama. sy kawen baru nak masuk 24 minggu tp usia baby doc kata da 26 minggu. kes kita sama.

    sy masa mula2 chekup pun nurse tnya, dgn nada marah pulak tu. "awk ni puan ke cik?" kalo da nama pun g pregnancy cek, mesti la puan kan. muka kanak2 agak2nya. diorg pun confuse.

    tahniah! we are mummy to be.

    ReplyDelete
  2. xpatut nurse tu ty soklan camtu....macam nak marah plak tu.....bukan die xbiasa jumpe kes macam tu....nasib baik nurse kat skudai ni ok sumenye..nak jugakla senyum n ckp baik2.....

    ye...tahniah jugak kat awak..:)

    ReplyDelete
  3. fashya..
    dlu after bpe minggu baru ko buat pregnancy test tu?? huhu..

    ReplyDelete
  4. aku kawen 3minggu baru wat pregnancy test....mase tu aku dah lambat 10hari period...so aku g cek doc, die kate usia kandungan aku 5minggu....

    ReplyDelete
  5. simptom2 pregnant awk sama cam sy...malam2 xleh tdo dgn nyenyak...kerap terjaga...bersabarlah...sy xwat lg kad merah itu..haha...next week kot baru nk wat... :) lamanya kena tunggu ek...adeiiii

    ReplyDelete
  6. due date 4th may ye...kalau 8 may bday jiha hehehe

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ