Wednesday, September 28, 2011

Kejadian hari ini-Mobilku sakit

Alahai, hari ni masa terkejar-kejar nak pergi kerja. Sebab dalam bulan ni memang bad record datang kerja hari-hari dikatakan lewat sebab bangun lambat @ Husna buat hal. Biasa ah tu. Lewat-lewat pun paling dashyat pun 20 minit camtu je. Happy-happy keluar rumah sebab harini macam semangat sikit nak pegi kerja sebab pakai tudung baru beli dekat pesta konvo UTM semalam. Haha. Gigih betul nak cari baju yang matching dengan tudung baru. At last amik masa jugak dalam 10 minit nak pilih n iron. Padahal dah tau lambat. 

Husna menangis pulak pagi-pagi dah meragam sebab bangun tidur je ibu takde kat sebelah sebab ibu pegi mandi. Pastu sibuk panggil 'Ayah..ayah..ayah..'. Cis! Tak aci betul. Panggil ayah pandai, soh panggil ibu dia sebut 'Iyau". Ade ke buat bunyi kucing anak oi! Oh anak, ayah takde nak pujuklah. Ibu pun bukan buat ape pun, cuma mandikan kamu pagi-pagi je. Sejuk ke? Bukan hari-hari mandi pagi-pagi sejuk-sejuk. Itu menangis mengada namanya. Mungkin mengantuk lagi kot, hajat hati nak sambung tidur tapi kene mandi pulak ya. Ala, ibu dah lambat dah. Senang je nak pujuk dia, bagi je supplement vitamin Karihome, supplement perasa Strawberi dari Goat Milk. Rasa dia Husna sangat suka! Sampai kene sorok botol dia. Saya beli masa Mom & Expo tempoh hari. Kalau nak suap Scott Emulsion, jangan harap ye. Siap muntah-muntah tunjuk protes. 

Bila dah siap semua, happy-happy ajak Husna keluar rumah. "Jom.Jom.Jom. Ibu nak pegi kerja".  Bila dah dipakaikan kasut tu automatik menuju ke pintu grill. Seperti biasalah, masa nak panaskan enjin kereta. Sekali nak start enjin kereta, alamak! What happen to my car. Tak boleh start pulak . Bunyi hek hek manja. Teringat entri Xeea about wanita dan kereta. It happen to me dan saya memang tak tau apa-apa pasal kereta. Tau start dan pecut saje. 

Mujur tak panik sangat. Orang pertama saya call of course la my hubby. Dia cakap, bateri tu. Cube cek air bateri. Ade sikit air bateri dalam botol, saya curah dalam bateri. Curah pun main curah je. Tak tau air sampai takat mana. sampai abis. Try start semula, it doesn't work pun. Alamak, cane ni. Husna pun dah pandang pelik ibu dia dok start-start kereta tak lepas-lepas. Siap takut lagi dengar bunyi kereta dok hek hek hek... Memang sepatutnya dah perlu dihantar servis, tapi aku dok tangguh-tangguh je. 

Call sana call sini mintak simpati, n at last saya tumpang pegi kerja dengan my opismate dan mintak tolong driver IBD tengokkan kereta. Masa driver hantar balik rumah, nak start enjin, elok pulak kereta leh start. Ape ke hal kau ni kereta? Kejap boleh, kejap tak boleh. 

Nak cerita pasal servis kereta dekat bengkel td. Saya kena RM300 untuk servis tadi. Kene hold lagi angan-angan nak tukar sandal yang setahun tak berganti tu. Hihi. Sebelum ni kalau servis kereta paling-paling pun aku kena RM90. What the ?? Nyumpah kejap aku kat sana, tapi redha jela. Dah rezeki tokey bengkel cina yang pandai kelentong ntahpape tu. Mementangla aku ni ferempuan-yang-tak-tahu-menahu-langsung-pasal-kereta. Engkau main bantai je cakap sume benda dalam kereta aku tu rosak. Cis betul! Abes, kalau dah ditakut-takutkan nanti kereta mati, kereta rosak, abes leaking sana nanti enjin mati/rosak..minyak break, break pad dah haus nanti tak boleh break bla..bla..bla... rosak-mati-rosak-mati-putus-bahaya. Tak ke kau cuak macam tu? Nak tak nak TERPAKSA lah akur je dengan kata-kata diorang. Kereta ni kan melibatkan nyawa. Wallahualam, kalau dia kelentong padan muka aku sebab tak nak amik port langsung pasal hal kereta. 

Tak penah-penah hantar pegi servis orang cek tayar, tetibe tadi diorang pegi bukak suma tayar kereta cek break pastu claim sume rosak-haus. Mane tak hangin aku.


Kereta Kancil je pun


Satu lagi, aku macam nak belajo je cakap Cina. Tak pandai cakap pun takpelah, asal aku paham ape diorang dok bincangkan. Mana tau diorang dok cong ceng cong ceng ntah ape bincang ntah. Ape kita paham kan? Ntah-ntah diorang nak kelentong kan? Ish, sangat negative aku fikir tau. 


So hari ni macam aku tak buat kerja sangat kecuali settlekan hal beli chemical tadi, the rest dok sibuk pasal kereta, tengahari pegi open house rumah terakhir di bulan Syawal dan bila petang aku tulis ini entri. Hahahaha. Larikkkkkkkkkkk........


3 comments:

  1. Alahai, dh la bengkel cina ek, mtk2 semua yg dia cas tu berpatutan dgn ape yg dia buat la, aku pun plg risau kete bt hal nak2 time tu kite berdua je ngn anak, maklumla ibu2 tunggul cm kite ni kan, saspen sokmo, huhuhu

    ReplyDelete
  2. huhuh takotnye kalau kete buat hal time2 berdua jee dengan anak....dahle kite nie pompuan tak benda sgt...tkt kene tipu lagiiii

    ReplyDelete
  3. ala kesiannya..selalu macam tue la bengkel cina mesti mencekik darah..menda tak perlu tukar pun dia cakap kena tukar...

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ