Tuesday, February 9, 2010

Entering 3rd Trimester

3rd trimester-12weeks to go


Harini saya tak berapa sihat....kepala rase pening, mata macam silau-silau sikit, mungkin terlalu banyak mengadap pc...kat opis mengadap pc, dalam lab pon kene hadap pc n chemical-chemical.. environment yang tak menyihatkan langsung. So mood nak keje arini agak merundum sikit. Malas nak pikir semua masalah, adeh...berkatkah gaji aku ni..HIHI....tp sakit kepala ni buat saya trus takde mood nak buat keje. Lunch harini pun rase sangat-sangat tak puas sebab tengah-tengah makan boleh pulak muntah melambak-lambak ape yang dimakan. Nasib baik sempat lari ke sinki...dan orang tak nampak adegan muntah-muntah tu. Mmg sebelum makan tu dah rase lain macam, so saya try makan sikit-sikit, tp at last.....keluar jugak.... What to do sayang ibu, sian dia dapat zat sikit aje arini. And saya noticed arini baby saya tak banyak bergerak, sian dia ye....ok ke kat dalam tu...risau pulak.

Baby saya kan, suka sangat tendang kat perut bahagian kanan ni tau, selalu buat saya senak. kaki die ke tu....ish, sangat curious dengan keadaan baby kat dalam ni, tp xpelah sayang, nti ibu pasti akan merindui saat indah macam ni bila baby dah keluar nti...perut dah kempes, takkan dapat bawak anak ibu ni ke mane-mane saje ibu pergi. Tapi macam tak sabar pun ade...macam tak percaya pun ade, walaupun dah masuk usia 7bulan mengandung, perasaan tak percaya tu still ade, yang saya skang sedang mengendung zuriat kami suami isteri, yang bakal mewarisi segala-galanya dari kami, yang bakal menjadi ayah dan ibu dalam masa kurang dari 3bulan ni....

oh.....cepat betulla masa berlalu, keadaan sume pasti akan berubah...Ya Allah, betulkah ini semua akan berlaku....dulu, kadang-kadang terpikir...nti dah kawen, dah mengandung, nak buat itu, nak buat ini....and now...semua yang difikirkan dulu dah jadik pun sekarang....Betul ke? betul ke??....

Ya....Betul Fashya.....terimalah hakikat, yang kau skang sudah menjadi isteri dan bakal menjadi ibu.....Rasa nak menangis. Bila saat berjumpe dengan suami, di kala dia sedang tidur dengan mata dia yg terpejam, saya sering usap-usap pipi dia, tengok setiap inci muka suami, terasa macam tak tau nak gambarkan perasaan, terasa damai, terasa rindu, terasa sayang, terasa kasih, terasa sayu, sume perasaan kasih datang dan sambil-sambil tu berdoa semoga Allah memberi kebahagian kepada keluarga yang telah kami bina. Kaulah suami, tempat saya melombong pahala. Tengok muka suami dengan kasih sayang pun dapat pahala tau...bukan buat ape-ape pun. Hahah..tersyahdu kejap..

Haaa....sambil-sambil ibu buat keja, ibu dengar ayat-ayat suci al-Quran.

Saya ade terbaca 1 artikel dari ustazah Siti Norbahyah, yang terbaik nak bagi anak dengar ayat-ayat suci al-Quran, ibu pun kene dengar sekali, nti terus dapat didengari oleh anak dalam kandungan, daripada lekapkan earphone tu kat perut. Dulu saya pun buat camtu, lekapkan earphone dekat perut, tp sejak bace artikel tu, saya terus dengar ayat-ayat al-quran tu sekali dan anak pun dengar jugak...


Projek terbaru ibu untuk anak, buat bantal untuk baby, dah siap jahit, cume belum letak kekabu. Nti nak buat sarung bantal comel pulak...oyeee...suke sangat dengan projek terbaru ni, puas hati dapat buat sendri. Skill yang ade jangan dipersiakan.

-Kain putih tu pun saya dah siapkan untuk bedung baby nti, dapat 5 helai, rasenya mencukupi, sebab baby skang tak suka nak kene bedung slalukan....

-Kain kuning cap itik tu pon nak buat bedung jugak, kain dia tebal n berbulu-bulu sikit, cemane nak describe jenis kain tu ek....so, sesuaila kot untuk selimut dia tido-tido malam.

-Kain cap teddy bear tu buat bantal-material dia kain cotton biase yang murah tu je...Rm2.50/meter. Just bantal aje, nti saya akan buatkan sarung bantal guna kain putih corak bunga-bunga comel tu..Material kain sarung bantal ni same cam kain cap itik tu....

Suke!!! kalo ade arwah ibu lagi meriah kot barang-barang baby DIY ni, dulu masa arwah pregnant, dia mmg rajin DIY sendri bantal, bedung, barut, tilam baby, kalo sarung bantal tu macam-macam design dia buat. Kat tepi-tepi sarung bantal tu dia kaitlah, ade renda-rendalah....cantik!! saya ni taklah se-kreatif arwah ibu. Ilmu yg dia ade saya ade jugak blaja, tp bile dah lame tak buat, dah lupe...so, cemane nak start balik n refresh balik ilmu-ilmu yang dia warisi dulu ek....Hmmm....

So, nti kalo dah siap, saya nak tunjuk kat sinilah...hihi.... 1 lagi projek yang saya buat, saya buat dress mengandung sendri, kalo dah siap nti saya tunjuk..hihi...

daaaaaaaaaa...........

4 comments:

  1. beshye tgk pyot die da besa da..hehe semoga slmt smuanye..doakan nana ade rezki jugak nti..doa ibu mgandung ni kan berkat.. hehe ;p

    ReplyDelete
  2. amin nana, nti nANA pulak merasai nikmat ibu mengandung ni...kan penyakit berjangkit ni..hihi

    ReplyDelete
  3. bersabarlah dgn ujian...mg kita sama2 tabah menghadapinya ;) muka fashya sweet je...mcm btul je bebi girl..org ckp ibu yg bawak anak pmpuan ni slalunya muka dia sweet je...eheh...xtaula kn? ;)

    ReplyDelete
  4. kita punya kegemaran yg sama
    time dia tido suka usap2 muka dia, tgk muka dia puas2
    muka time tido kan org kata paling natural...
    wwahhh,bestnya fashya bleh menjahit
    best lah bleh jahit snediri sarung bantal smua

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ