Monday, June 11, 2012

Cara hilangkan kesunyian.

Hujung minggu aku kali ni sangat-sangat berbeza dengan hujung-hujung minggu sebelumnya. Sebab aku duduk sorang-sorang dekat rumah. Bosan, sedih, jangan cakap, awal-awal pagi dah bangun, aku rasa kosong je weh. Tapi dalam otak kepala ada macam-macam benda yang aku fikir dan nak buat. Antaranya, menyiapkan bantal dan tilam kekabu untuk adik dan buat framewall dari bahan terbuang yang ada dalam rumah ni. Sebelum ni, jangan harap aku nak menjahit dengan Husna, kang dia yang lagi sibuk dari aku. Aku bukan apa, nak hilangkan rasa sedih, rindu aku ni, terpaksala aku sibukkan diri dengan apa yang aku minat.

Erm, harini dah masuk seminggu lebih aku tak jumpa Husna. Rindunya tak usah cakap, korang pun paham kan kalau dah berjauhan dengan anak lama-lama, dengar suara dari corong telefon ajela, itu pun tak puas. Rindunya..T_______T. Minggu ni hubby dan Husna memang tak datang, sebab aku dah nak start cuti Rabu ni, so, tahan sikitla rasa rindu ni sebab nanti aku dah start cuti lama.

So, untuk hilangkan rasa rindu dan sunyi ni, pagi-pagi lagi lepas sarapan, aku dah start pegang kain, mesin jahit, gunting, benang, jarum semua siapkan apa yang patut. Ni lah hasilnya setelah 2-3 hari mengadap mesin jahit sejak hari isnin lepas. Takdela terrer pun weh, aku main buat je nih.

Tilam dan bantal kekabu.

Aku dapat beli kekabu dekat area Pasir Gudang kalau tak silap aku dengan bantuan ofismate, dia tolong belikan. Murah. RM20/kg. Aku beli setengah kilo je, dapatla set ni. Setengah kg harga dia RM12. Kain pulak aku beli je kat kedai kain yang ada kat Skudai ni. Semeter RM15. Kain cotton sedap, lerang 60 kot, aku beli semeter setengah, maka dapatlah set tilam dan bantal kekabu ni. Cubalah kira berapa harga modal yang aku keluarkan. Tak sampai RM50. Senyum puas hati aku bila dah siap untuk adik baby ni. Tak payah keluarkan duit banyak-banyak untuk benda yang aku mampu buat sendiri walaupun takdela secantik benda yang ditempah. Tetiba teringat masa siapkan bantak untuk Husna dulu. :) 
Tilam tu sebenarnya tilam Husna yang lama hasil moyang dia yang buatkan. Untuk adik ni aku upgrade sikit, tambah kekabu kasik kembung sikit dan buat sarung dia.


Dan ini, wall frame dari kain-kain baldu perca yang aku pernah buat 3D framewall dulu. Ada banyak lagi kain perca ni, aku pun sampai tak tahu nak buat apa. Any idea? Kain-kain ni aku cantumkan aje ikut kreativiti sendiri guna gam UHU dan lekatkan kat frame kayu. Haha, kreatif la sangat setakat susun-susun kain dan cantum. :p Tutorial pun aku cilok dari entri Dayu dulu(How to: Fabric Frame/Panel Wall Art)
Ternyata sangat mudah nak buat framewall ni. Modalnya? Hanya RM10 untuk 2 frame ni. Sebab aku tak beli kain, aku cume beli kayu frame dan paku sahaja. Kat rumah takde tukul nak pakukan frame, maka anak lesung batu jadi mangsa aku. haha.

Dalam pada aku siap-siapkan benda ni aku lupa nak makan, maka sabtu aku menjadi pitam, badan menggigil-gigil. Haa kau, penangan tak ingat nak makan, masak pun belum, maka aku terpaksa gigihkan badan pegi masak kat dapur dengan keadaan badan yang menggigil. Masak pun lebih kurang, lepas masak, makan aku pengsan.

Ahad, cara mengurangkan kesunyian, aku ajak Kak Nani jalan-jalan ukur shopping mall walaupun larat tak larat sangat ni ha... Dari pukul 11 am sampai 6 petang tak reti-reti balik rumah. Hasilnya, hari ni aku sakit badan. Padan muka aku! HAHA

9 comments:

  1. sedih.. mesti husna tertnye2, mane la ibu ni...

    - acik sedih lak.. hukhukhuk

    ReplyDelete
  2. fasya tu kira pandai jahit la tu,aku tak tahu jahit langsung.hee.rasanya tak boleh nak jahit sbb rasa mcm susah.haha

    ReplyDelete
  3. Cantiknya, kemas je Fasya jahit. Rindu Husna ye? Sabar ye Ibu. Adik baby tolong teman k.

    ReplyDelete
  4. fashya..best lah jahit....nak menjahit jugak...tapi, masih tak dapat full support dari orang itu....erm...lambat laun nak pujuk gak lagi...heheheh

    ReplyDelete
  5. salam nk tny, mane ye nk bli kekabu murah area pasir gudang 2? awak tau x?

    ReplyDelete
  6. hi fashya,

    boleh tak tahu kat mana kedai jual kekabu dekat pasir gudang tu? reply echamyda@hotmail.com ye.

    tqsm

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ