Wednesday, June 30, 2010

dan waktu berputar................



.......meninggalkan kita.


Sejak mengenali dunia blog, saya makin ramai kawan blog yang sama-sama telah mengupdate status diri masing-masing, bila dibukak balik entri-entri yang lama, rase macam sangat cepat masa berlalu, dari anak dara, tunangan orang, isteri org dan sekarang dah jadik mak orang!!!

Fasa pertama, cerita bab kawen memang best gile...bunga dip, cupcake, pelamin, door gift, bakul , mak andam etc...etc...tak abes-abes menceritakan hal-hal kawen, risau-risau bagai nak tgu big day. Bila dah berlalu dengan jayanya hari tersebut, Syukur Alhamdulillah, semua dah selamat, selamat disatukan, maka bermulalah hidup sebagai seorg isteri.

Fasa kedua, bila dah jadik isteri orang, macam-macam cerita la pulak keluar ,hal rumahtangga (bukan sampai dalam okay), cerita masakan untuk suami, rindu-rinduan dengan suami bila berjauhan, sangat seronok bile org yang dipuja-puja, disanjung-sanjung dah jadi milik kite..Alhamdulillah.

Fasa ketiga, bila dah disahkan mengandung, nak jadik ibu...cerita persiapan nak menyambut si kecik, pengalaman mengandungkan anak sulung, pengalaman bersalin....Macam saya, si bunting pelamin, nak merasa alam berdua-duaan sangat-sangatla terhad, memandangkan saya berPJJ dengan suami, lagila susah nak spend time sama-sama. Masa pregnant, harungi hidup sorg-sorg..Mabuk sorg-sorg, sakit pening sorang-sorang.. Sangat independent masa pregnant. Penah kandungan dah masuk 8bulan masih lagi terkedek-kedek naik bas nak jumpe suami.. Masa tu kalo boleh, seboleh-bolehnya nak sorok perut yang makin membulat tu...tp bukan boleh sorok pun.

Fasa keempat DAH JADIK MAK ORANG!!! fasa ni paling best skali bila cerita pasal anak...ramai kawan2 blog saya yang saya kenal, kebanyakan dah jadi ibu @ on da way nak jadik ibu...seronok sangat bile tgk anak-anak sama-sama membesar...tak sangka dah sejauh ini kehidupan yang dah saya alami... kehidupan yang melengkapkan saya sebagai seorang wanita. Wah!! macam tak percaya saya sorg wanita, sudah punya keluarga, punya suami, punya anak...

Bila memandang sedalam-dalamnya muka Husna, rase sebak, sayu, gembira, terharu, bercampur aduk perasaan bila inilah penyambung zuriat aku dan suami. Inilah si kecik yang aku bawak kehulu kehilir selama 41minggu dalam rahim, Inilah anak yang berkongsi perasaan aku semasa dia dalam kandungan. Terima kasih Allah, atas semua ini... Alhamdulillah....





ps: sebenarnya perasaan aku sekarang sangat berkecamuk, walauapapun, aku perlu merasa besyukur dengan ape yang aku kecapi sekarang... Salam Jumaat


"...dan setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya", setiap kali rase frust, give up...aku pasti akan pujuk hati dengan ayat ni....

5 comments:

  1. anugerah Allah yang tidak terhingga untuk disyukuri ..;)

    ReplyDelete
  2. mmg cepat masa berlalu kan...tp fashya jd ibu dlu..hehhe mesti husna nnt pun jadik independent gak mcm ibunya

    ReplyDelete
  3. i'm also thinking of these blogging phase of mine lah fashya..
    dah bertaun berblog...
    fashya, be strong ok.. you can do it. kalau waktu pregnant fashya boleh, for sure skrg pun bolehkan
    ada husna..mesti lg kuat ok..

    ReplyDelete
  4. saya jugak tak sbr nak melalui fasa-fasa mcm u :)

    ReplyDelete
  5. bese la fasha...

    kite pun kekadang berkeceramok kepala....kekadang takde sebab...cume kite ni kekadang kerinduan hubby yg jauh.

    ade masa down...tp kene la pujuk2 balik diri.

    pepun kite try yg terbaik utk diri kite , anak, hubby.

    :)smile

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ