Monday, June 8, 2009

7 JUN.....

Senggugut bukan sekadar kekejangan teruk ketika haid, tetapi ia turut menjadi petanda penting supaya semua wanita yang mengalami masalah ini menjalani pemeriksaan awal bagi mengesan kewujudan endometriosis. Sengugut sering menyerang seorang wanita pada hari pertama dan kedua haid. Terdapat dua jenis senggugut boleh menyerang ketika haid iaitu sengugut primari dan senggugut sekondari. Sengugut primari adalah disebabkan oleh pengeluaran prostaglandin yang menyebabkan pengecutan rahim yang kuat. Kebiasaanya ia sering menyerang pada usia muda sebelum berkahwin dan bertahan pada hari pertama dan kedua haid. Manakala senggugut sekondari pula disebabkan oleh endometriosis (wujudnya sel endometrium di luar rahim dan berlaku pendarahan di dalam perut) atau jangkitan kronik yang menyebabkan senggugut datang kebiasaannya pada usia lanjut dan bertahan sepanjang pendarahan haid.

APE MOTIF CRITE PASAL SENGGUGUT PLAK NI????
tunggu............................
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

banyak perkara yang berlaku pada 7 Jun...

antara yang berlaku 7 jun 2008;
aku selamat menjadi tunangan kepada Mr. M tersayang..

maknanya dah setahun kami bertunang...erm cepat betul masa berlalu...masih terasa kemeriahan hari itu...n skang cume sedang menghitung hari untuk disatukan...erm..xnak pikir yang ni, nti rase macam kelam kabut plak dibuatnya n nerbes xtentu pasal...banyak mende yang belum disettlekan...especially yang melibatkan urusan bersama ayah...contoh: kompang, khemah, tok kadi, etc..etc...
urusan yang melibatkan hanya aku sorg je insyaAllah akan di settlekan sikit2....

semalam=7 Jun 09...
memandangkan ade 2org adik yang menghabiskan mase bercuti di Jb, maka jadik tanggungjawab aku la nak entertain diorg....yelah, kang terperap aje kat rumah, serupe xpayah pergi bercuti di Johor Bahru...baik duduk di kampung halaman saje kan....so planning dibuat dengan baik...JB, macam xde idea nak bawak diorg ni pergi berjalan....

sebelum7 Jun, hari sabtu saya bawak adik2 saya ke kenduri kawen kawan mase sekolah menengah dulu. Masyitah n Najib....selamat sudah diijabkabulkan pada 6.6.09....alhamdulillah...cantik Ita masa hari tu.... :)

saya dapat 5 jemputan dalam 1hari tp cume 1rumah saja saya dapat hadir , yang lagi 4 xdapat saya penuhi disebabkan faktor geografi n masa...untuk aziah di segamat,kak yana di terengganu,nani di kelantan dan jat di kedah, fashya doakan kesejahteraan dan kebahagian dalam rumahtangga korg semua k....SELAMAT PENGANTIN BARU... :)

malam tu pulak, saya bawak diorg g Danga Bay ....erm..dah sampai Jb ni kalo xsampai Danga Bay, xusahla cakap pegi Jb...HAHAHA..ape motif???....xde ape pon kat DB ni, cume waktu malam semacam heppening sketla dgn lampu2 n funfair kat c2...yang lain biasa2 jek....BORING~!!

7 jun: jauh sket pegi arini....kami ke TANJUNG PIAI yang terletak 90km ke selatan Pusat bandar Johor Bahru....Tanjung Piai merupakan penghujung bagi benua asia...

so, sapa2 yang penah pegi sini tahniah ye, sebab dah sampai ke penghujung benua asia....
tapi bagi saya, sebelum sampai ke penghujung dunia ni saya telah melalui saat getir yang paling mencabar skali....giler punye dasyat nak sampai sini...


masa mula2 sampai, biasala, ape yang menarik untuk diabadikan kami bergambar dulu, panas pon xkira, kami panjat gak tembok tu..HAHAHA (macam berpakat2 je sme pakai baju kale merah)
kami adik beradik pon terpakai baju kale same..MERAH.....kat signboard ni pon nak amik pic jugak....sampai 1 tahap, ade adegan yang xdiingini berlaku................aku jadik camni...WHY??WHY??

.............sampai jadik macam ni...ini bukan lakonan semata2...ini adelah kejadian yg benar2 terjadik, dimana saya telah mengalami senggugut yang sangat dasyat Allah je yang tau...mase ni saya dah xmampu nak jalan, perut sakit susah nak cerita....tu yang keluar article kat atas tu....1 badan dah mandi peluh, muka dah pucat macam mayat...

masa ni, peluh dah stat menyembur, meleleh2 satu muka...ingatkan sebab panas...tp mmg panas gile, sebab kami sampai dah tghari...so nak xnak kene jalan jugakla, tetiba dah rasa lain macam kat perut....tp still bleh handle lagi...sampai 1 tahap.........


..............xleh nak jalan2, saya soh diorg stop jap, mase ni dah xtahan dah...tp gigihkan lagi.....sempat lagi kak syal nak amik gambo....
peh, jarang skali kene sakit sampai macam ni...mungkin disebabkan cuaca panas n tidak mengambil breakfast..tulah!!sape so xmakan!!!

At last, sebab mmg dah xlarat sangat nak jalan, saya just bgtau diorg sme pegi je ujung dunia tanpa saya, biar saya baring n rehat dekat pondok yang disediakan kat situ...ade kipas plak tu, nasib baik ade kipas skali...
erm...maka saya pon baringla kat bangku bersama monkey2 yang berkeliaran dan bergayut2 disitu...xde saya heran @ takut dgn monkey2 kat situ sebab perut tu sakit yang amat lagi menguasai diri...

nasib baik xde sape2 yang datang menyinggah kat pondok tu, kalo x, mungkin ade org yang berkata begini:

"ish, ade jugak yang merempat kat sini cam kat kaki lima tu, dah la cun plak tu"...wakakakakaka :P

xpon mungkin begini:

"org nak g tgk hujung benua, dia nak tido kat sini plak"

ah..macam2 andaian yang kau buat fashya...tp lepas dah rehat n melelapkan mata dalam 30-34minit, ok sikit dah...hajat dihati konon2 nak jalan sorg diri ke hujung benua asia tu, tp alih2 bila saya dah bangun n dah balik dr toilet, diorg dah patah balik ke pondok tu...

herm...hampanya xdapat pegi sana......tp lepas dah kautim dgn diorg, diorg sme stuju pegi balik ke sana...perjalanan melalui titi2 adelah dalam 500m++, boleh tahan jauh jugak....

ina sampai bukak kasut..hihi..sian diorg...


and at last....... TARA!!!!!





dapat jugak peluk globe beso ni......xde ape pon kat sini, cume ade globe beso n boleh nampak selat melaka....dan permukaan laut dipenuhi besi yang terapung....kapal la tu....daaaaaaaaaa
::go home::

1 comment:

  1. emm oo hujung benu.. haritu b amai hujung nyawa ewrkkk

    ReplyDelete

ღTukar tulisan? Silalahღ

ღFollowersღ